Acceptér og Luk
Sådan bruger hjemmesiden cookies
TYPO3 CMS sætter en cookie så snart websiden besøges - denne cookie udløber når du lukker din browser.
Til at måle trafikken på vores website benytter vi Google Analytics, der ligeledes sætter en cookie.
Læs mere
Forlaget Jurainformation§Vallensbækvej 61 · 2625 VallensbækTlf. 70 23 01 02 post(at)jurainformation.dk http://www.jurainformation.dk

Vejledning om obligatorisk selvbooking af jobsamtaler for forskellige målgrupper

Arbejdsmarkeds- og Rekrutteringsstyrelsens vejledning nr. 10095 af 20/12 2023.

Indledning

Denne vejledning omfatter pligt til selvbooking for visse målgrupper i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022. Pligt til selvbooking for sygedagpengemodtagere er ikke omfattet af denne vejledning.

Pligt til selvbooking gælder for dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere, som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven, personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse, og personer i revalideringsforløb.

Pligt til selvbooking omfatter jobsamtaler efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Dagpengemodtagere har derudover pligt til at selvbooke rådighedssamtaler i arbejdsløshedskassen, hvis arbejdsløshedskassen har fastsat, at der skal ske selvbooking af en rådighedssamtale, jf. rådighedsbekendtgørelsens § 10 (bekendtgørelse nr. 1210 af 28. september 2023).

Reglerne om jobsamtaler i kontaktforløbet og pligt til selvbooking af jobsamtaler med arbejdsløshedskassen og jobcenteret findes i kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og kapitlerne 4 og 6 b i lov om aktiv socialpolitik. De nærmere regler om selvbooking af jobsamtaler med arbejdsløshedskassen og jobcenteret findes i bekendtgørelser med tilhørende vejledninger.

Reglerne er nærmere udmøntet i følgende bekendtgørelser:

– Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats (bekendtgørelse nr. 1216 af 28. september 2023)

– Bekendtgørelse om det fælles it-baserede datagrundlag og det statistiske datavarehus på beskæftigelsesområdet (bekendtgørelse nr. 1220 af 28. september 2023)

– Bekendtgørelse om rådighed (bekendtgørelse nr. 1210 af 28. september 2023)

– Bekendtgørelse om rådighed for personer, der ansøger om eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse uden for introduktionsprogrammet eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som jobparate (bekendtgørelse nr. 193 af 27. februar 2023)

– Bekendtgørelse om rådighed for personer, der ansøger om eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse uden for introduktionsprogrammet eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som aktivitetsparate (bekendtgørelse nr. 194 af 27. februar 2023)

Denne vejledning beskriver primært pligt til selvbooking af jobsamtaler med arbejdsløshedskassen og jobcenteret for de omfattede målgrupper. Herudover er der under punkt 1 en beskrivelse af kontaktforløbet for de omhandlede målgrupper henholdsvis inden for de første 6 måneders ledighed og efter de første 6 måneders ledighed. Under nogle af punkterne er de særlige regler i det forenklede kontaktforløb for dagpengemodtagere beskrevet.

Fra 1. januar 2024 får arbejdsløshedskasserne ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagere i de første 3 måneder, mens jobcenteret har ansvaret for dagpengemodtageres kontaktforløb efter de første 3 måneder. Vejledningen tager afsæt i denne arbejdsdeling, hvor dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg, jf. § 27, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, imidlertid visiteres til et kontaktforløb i jobcenteret senest 2 uger efter personens tilmelding som jobsøgende. Jobcenteret har således ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg. På den baggrund er dagpengemodtagere i målgruppe for uddannelsespålæg omfattet af pligten til selvbooking af jobsamtaler med jobcenteret.

Fra 1. januar 2024 kan fælles jobsamtaler med dagpengemodtagere selvbookes i det omfang den enkelte kommune understøtter dette – og den enkelte kommune og arbejdsløshedskasser har aftalt timeslots, hvor de fælles jobsamtaler kan afholdes. En dagpengemodtager vil have pligt til at selvbooke en fælles jobsamtale med dagpengemodtageren i det omfang jobcenteret udstiller en frist for at selvbooke den fælles jobsamtale.

Denne vejledning erstatter vejledning nr. 9207 af 21. marts 2023 om obligatorisk selvbooking af jobsamtaler for forskellige målgrupper.

Formål

Selvbooking af jobsamtaler har til formål at give personen ansvaret for sit eget ledighedsforløb, og at personen har medindflydelse på, hvornår jobsamtalen skal foregå. Det medvirker til at styrke personens muligheder for at komme i job.

Selvbooking skal ske digitalt. Selvbooking kan foregå via Jobnet, men det kan også være muligt via andre løsninger, fx via kommunens egen hjemmeside eller fremmødestandere. Der er således ikke krav om, at selvbooking foregår via Jobnet. Baggrunden herfor er, at en binding til Jobnet kan fastlåse en arbejdsdeling mellem digitale løsninger og aktørerne, der med tiden måtte vise sig ikke at være hensigtsmæssig. Derudover kan personen tilbydes en bedre service, når personen har mulighed for at booke møder ad flere kanaler end Jobnet.

For dagpengemodtagere vil selvbooking af jobsamtaler i arbejdsløshedskassen foregå gennem arbejdsløshedskassens digitale bookingsystem, dvs. typisk via arbejdsløshedskassens "Min Side".

 

 

 

1. Kontaktforløbet

 

 

Opgørelse af tidsperioder, jobsamtaler inden for og efter 6 måneders ledighed med arbejdsløshedskassen og jobcenteret samt jobsamtalers form

 

 

 

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

Opgørelse af tidsperioder

 

 

 

§ 9. Perioder i §§ 31 og 32 om kontaktforløbet, § 48, stk. 2, om jobrettet uddannelse, og § 102, stk. 1, og § 105, stk. 1, om ret og pligt til tilbud opgøres for personer omfattet af:

 

1) § 6, nr. 1, som sammenlagt ledighed.

 

2) § 6, nr. 2-5 og 7-10, som en sammenhængende periode på samme offentlige forsørgelsesydelse i form af enten kontanthjælp, overgangsydelse, uddannelseshjælp, ressourceforløbsydelse under et jobafklaringsforløb, ressourceforløbsydelse under et ressourceforløb, ledighedsydelse eller revalideringsydelse. Ved et ydelsesskift til en af disse ydelser påbegyndes der en ny periode, jf. dog stk. 3-6….

 

 

 

Stk. 2-6…

 

 

 

 

 

Jobsamtaler inden for de første 6 måneder

 

 

 

§ 31. Inden for de første 3 måneder, jf. § 9, holder arbejdsløshedskassen mindst tre individuelle jobsamtaler for personer omfattet af § 6, nr. 1, bortset fra personer også omfattet af § 27, stk. 3. Herefter og senest inden personen har været ledig i 6 måneder, holder jobcenteret mindst tre individuelle jobsamtaler. Inden for de første 6 måneder, jf. § 9, holder jobcenteret mindst seks individuelle jobsamtaler for personer omfattet af § 6, nr. 1, som visiteres til et kontaktforløb i jobcenteret, jf. § 27, stk. 3.

 

Stk. 2. Personen vælger, om arbejdsløshedskassen skal deltage i den første individuelle jobsamtale med jobcenteret.

 

Stk. 3. For personer omfattet af § 6, nr. 2-5, 7 og 8, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 10, holder jobcenteret mindst fire individuelle jobsamtaler inden for de første 6 måneder, jf. § 9.

 

Stk. 4. For personer omfattet af § 6, nr. 1, bortset fra personer også omfattet af § 27, stk. 3, skal arbejdsløshedskassen senest 2 uger efter personens tilmelding som jobsøgende holde den første jobsamtale med personen.

 

Stk. 5. For personer omfattet af § 6, nr. 2-5, skal første jobsamtale holdes senest 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp.

 

 

 

Jobsamtaler efter de første 6 måneder

 

 

 

§ 32. Efter de første 6 måneder aftales kontaktforløbet mellem personen og jobcenteret. Derudover holdes jobsamtaler, når jobcenteret vurderer, at der er behov herfor. Den enkelte person har ret til jobsamtaler, hvis personen anmoder herom.

 

Stk. 2. For personer omfattet af § 6, nr. 1, deltager arbejdsløshedskassen i en jobsamtale, senest når personen har været ledig i 16 måneder, medmindre personen ønsker, at arbejdsløshedskassen ikke deltager. Ved jobsamtalen skal jobcenteret tilbyde en obligatorisk intensiveret indsats.

 

 

 

Jobsamtalers form

 

 

 

§ 33. Første jobsamtale holdes ved personligt fremmøde. Herefter vælger personen, om en jobsamtale skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde, jf. dog stk. 2.

 

Stk. 2. Jobcenteret kan ud fra en konkret vurdering beslutte, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde, såfremt jobcenteret vurderer, at der er behov for det. Jobsamtaler for personer på barsel efter § 27, stk. 2, skal dog holdes telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde, hvis personen anmoder herom. Arbejdsløshedskassen har samme mulighed for at ændre samtalens form for personer omfattet af § 6, nr. 1, inden for de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2.

 

Stk. 3. Kontaktforløbet for en sygemeldt kan foregå uden kontakt til personen, hvis der er tale om alvorlig sygdom og kontakt ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby). Ved vurderingen af, om en sygdom er alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er livstruende.

 

Stk. 4. Arbejdsløshedskassen kan vælge at deltage ved personligt digitalt fremmøde i de jobsamtaler, hvor personen har valgt, at arbejdsløshedskassen skal deltage, efter § 31, stk. 2, og § 32, stk. 2, medmindre personen anmoder om, at arbejdsløshedskassen deltager ved personligt fremmøde sammen med personen.

 

 

 

 

1.1. Jobsamtaler i kontaktforløb

Inden for de første 6 måneders ledighed består kontaktforløbet af mindst 4 individuelle jobsamtaler med jobcenteret. For dagpengemodtagere består kontaktforløbet i de første 6 måneders ledighed fra 1. januar 2024 af mindst 6 individuelle jobsamtaler, hvor arbejdsløshedskassen holder mindst 3 individuelle jobsamtaler med personen i de første 3 måneder. Herefter og senest inden personen har været ledig i 6 måneder holder jobcenteret mindst 3 individuelle jobsamtaler med personen. Personen vælger, om arbejdsløshedskassen skal deltage i den første individuelle jobsamtale med jobcenteret. For dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg, som visiteres til et kontaktforløb i jobcenteret, holder jobcenteret mindst 6 individuelle jobsamtaler med personen i de første 6 måneders ledighed.

Ledighed opgøres forskelligt alt efter, hvilken målgruppe personen er omfattet af. Reglerne om, hvordan ledighed opgøres fremgår af § 9 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. For dagpengemodtagere opgøres ledighed som sammenlagt ledighed. For de øvrige målgrupper, som denne vejledning handler om, som har pligt til selvbooking, dvs. kontanthjælpsmodtagere1) uddannelseshjælpsmodtagere2) personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse og personer i revalideringsforløb, opgøres ledighed som sammenhængende ledighed.

Der er ikke fastsat regler om, hvor lang tid der må gå mellem hver jobsamtale. Det er således op til arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, og op til jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, at tilrettelægge jobsamtalerne under hensyn til, at personen skal have en rimelig frist til selvbooking af jobsamtalerne. Fristen skal dog være minimum 8 dage, jf. nedenfor under afsnit 2.2. Er der i særlige tilfælde behov for, at personen møder til jobsamtale med en frist, der er kortere end 8 dage, skal arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder og jobcenteret efter de første 3 måneder indkalde personen. Det kan fx være i et tilfælde, hvor der med kort varsel åbner sig en mulighed for at give tilbud om ansættelse med løntilskud, og hvor jobcenteret, mens jobcenteret har ansvaret for kontaktforløbet efter de første 3 måneder, har behov for at holde en jobsamtale med personen, inden tilbud afgives.

Når de første 6 måneder af kontaktforløbet er gået, aftaler den enkelte og jobcenteret det videre kontaktforløb. Det vil sige, at den enkelte person og jobcenteret bliver enige om, hvornår det vil være hensigtsmæssigt at tale sammen igen. Derudover holdes jobsamtaler, når jobcentret vurderer, at der er behov herfor, og den enkelte ledige har ret til en jobsamtale, hvis personen beder om det. Behovet for jobsamtaler kan variere fra person til person og i forhold til, hvilken målgruppe personen tilhører.

Det er således i højere grad op til den enkelte sagsbehandler og personen at fastlægge et kontaktforløb, der understøtter, at kontakten med jobcenteret er meningsfuld og tilpasset personens behov, så den enkelte kan få hjælp til hurtigst muligt at komme ud på arbejdsmarkedet eller i gang med en uddannelse.

Efter de første 6 måneders ledighed er der således ikke fastsat minimumskrav til jobsamtaler i kontaktfor løbet. Det vil være op til den enkelte og jobcenteret at vurdere behovet for jobsamtaler.

1.1.1. Særligt om samtalernes form

Første jobsamtale skal holdes ved personligt fremmøde. Ved personligt fremmøde forstås, at jobsamtalen skal holdes ved, at personen møder fysisk frem til et møde med en ansat fra jobcenteret. Herefter kan personen i hele kontaktforløbet selv vælge, hvilken form en samtale med jobcenteret skal have. Der sondres derfor ikke længere mellem mulige samtaleformer før og efter 6 måneders ledighed.

Det fremgår af § 33, stk. 1, 1. pkt., at første jobsamtale holdes ved personligt fremmøde. Personligt fremmøde betyder, at jobsamtalen skal holdes ved, at personen møder fysisk frem til et møde med en ansat fra jobcenteret. For dagpengemodtagere indebærer bestemmelsen, at den første jobsamtale skal holdes ved, at personen møder fysisk frem til et møde med en ansat fra arbejdsløshedskassen, da arbejdsløshedskassen har ansvaret for kontaktforløbet for dagpengemodtagere i de første 3 måneder af ledighedsforløbet.

Endvidere fremgår det af § 33, stk. 1, 2. pkt., at personen herefter selv kan vælge samtaleform og i udgangspunktet bestemme, om der skal være personligt fremmøde, en telefonisk samtale eller personligt digitalt fremmøde (video). Personen kan f.eks. ikke vælge, at samtalen skal holdes pr. brev.

Når det fremgår af § 33, stk. 1, 2. pkt., at personen kan vælge ”personligt digitalt fremmøde”, betyder det, at der vil være krav om, at der er en direkte billed- og lydforbindelse ved jobsamtalen (video). Personen får dermed en individuel ret til som hovedregel at bestemme formen på jobsamtaler i hele kontaktforløbet efter den første jobsamtale.

Det fremgår dog af § 33, stk. 2, 1. pkt., at jobcenteret ud fra en konkret vurdering kan beslutte, at samtalen skal holdes ved personligt fremmøde (fysisk fremmøde), såfremt jobcenteret vurderer, at der er behov for at ændre personens beslutning. Det vil være i de tilfælde, hvor jobcentret vurderer, at den valgte form ikke bidrager positivt til personens mulighed for job og uddannelse. Jobcenteret kan dermed efter de første 3 måneder ud fra en konkret vurdering beslutte at ændre personens ønskede samtaleform fra telefonisk eller video til personligt fremmøde (fysisk fremmøde), såfremt jobcenteret f.eks. vurderer, at der er behov for personligt fremmøde, således at personen kan vejledes på bedste vis, og man i dialog kan drøfte og planlægge den videre indsats, herunder hvis der skal igangsættes længerevarende uddannelses- eller aktiveringsforløb. Det kan også være i tilfælde, hvor der er tvivl om personens rådighed. Arbejdsløshedskassen har samme mulighed for at ændre samtalens form for dagpengemodtagere i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 33, stk. 2, 2. pkt. Jobcenteret eller arbejdsløshedskassen kan i den periode, de hver især varetager kontaktforløbet, udelukkende ændre jobsamtalens form fra telefonisk samtale eller samtale ved personligt digitalt fremmøde til personligt fremmøde, og ikke til en af de øvrige former. Det betyder fx, at jobcenteret eller arbejdsløshedskassen ikke kan ændre personens ønske om en jobsamtale ved personligt fremmøde til en telefonisk jobsamtale.

Det fremgår af § 33, stk. 2, 3. pkt., at jobsamtaler for personer på barsel efter § 27, stk. 2, skal holdes telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde (video), hvis personen anmoder herom. Personer på barsel har således ikke ret til at bestemme, at jobsamtalen f.eks. skal holdes pr. brev. Personen har alene ret til at bestemme, at jobsamtalen skal holdes telefonisk eller over video.

Kontaktforløbet for en sygemeldt kan foregå uden kontakt til personen, hvis der er tale om alvorlig sygdom og kontakt ikke er hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes helbredssituation (standby), jf. § 33, stk. 3.

Ifølge § 33, stk. 4, kan arbejdsløshedskassen vælge at deltage ved personligt digitalt fremmøde i de jobsamtaler, hvor personen har valgt, at arbejdsløshedskassen skal deltage efter § 31, stk. 2, og § 32, stk. 2, medmindre personen anmoder om, at arbejdsløshedskassen deltager ved personligt fremmøde (fysisk fremmøde) sammen med personen. Det drejer sig om den første jobsamtale med jobcenteret efter de første 3 måneders ledighed og jobsamtalen om en obligatorisk intensiveret indsats, senest når personen har været ledig i 16 måneder.

Formuleringen ”medmindre personen anmoder om, at arbejdsløshedskassen deltager ved personligt fremmøde sammen med personen” er valgt for at undgå den situation, at personen bestemmer, at arbejdsløshedskassen skal deltage ved fysisk fremmøde, mens personen selv har valgt at deltage over video eller telefon efter hovedreglen i § 33, stk. 1, 2. pkt.

1.1.1.2. Særligt om selvbooking i forhold til samtalernes form

Når personen selvbooker et møde i jobcenteret, kan personen vælge mellem de mødetyper og de ledige tider, som det enkelte jobcenter stiller til rådighed.

I forhold til understøttelse af valg af ønsket mødeform i forbindelse med selvbooking er det jobcentrene, der løbende skal sørge for, at der er relevante mødetyper og tider til rådighed for personernes selvbooking af job- og opfølgningssamtaler.

1.1.1.3. Særligt for dagpengemodtagere

For dagpengemodtagere holdes en jobsamtale i arbejdsløshedskassen inden for de første 2 uger efter personens tilmelding som jobsøgende, jf. § 31, stk. 4. Det gælder dog ikke dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg, som skal visiteres til et kontaktforløb i jobcenteret inden for 2 uger fra personens tilmelding som jobsøgende.

For dagpengemodtagere skal arbejdsløshedskassen holde mindst 3 individuelle jobsamtaler med personen i de første 3 måneder, jf. § 31, stk. 1, 1. pkt. Herefter og senest inden personen har været ledig i 6 måneder skal jobcenteret holde mindst 3 individuelle jobsamtaler med personen, jf. § 31, stk. 1, 2. pkt. Personen vælger, om arbejdsløshedskassen skal deltage i den første individuelle jobsamtale med jobcenteret, jf. § 31, stk. 2. For dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg, som visiteres til et kontaktforløb i jobcenteret, holder jobcenteret mindst 6 individuelle jobsamtaler med personen inden for de første 6 måneders ledighed, jf. § 31, stk. 1, 3. pkt. Efter de første 6 måneders ledighed skal der holdes en jobsamtale senest efter 16 måneders ledighed, hvor jobcenteret tilbyder en intensiveret indsats. Arbejdsløshedskassen kan vælge at deltage i den første jobsamtale med jobcenteret efter de første 3 måneders ledighed og jobsamtalen om en obligatorisk intensiveret indsats, senest når personen har været ledig i 16 måneder ved personligt digitalt fremmøde (video), medmindre dagpengemodtageren anmoder om, at arbejdsløshedskassen deltager ved personligt fremmøde. Arbejdsløshedskassen deltager i jobsamtalen senest efter 16 måneders ledighed, medmindre personen ønsker, at arbejdsløshedskassen ikke deltager.

Det samlede antal jobsamtaler for dagpengemodtagere er mindst 6 inden for de første 6 måneders ledighed.

 

 

 

2. Selvbooking af jobsamtaler

 

 

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 34. Personer omfattet af § 6, nr. 1 og 2, personer omfattet af § 6, nr. 4, som er åbenlyst uddannelsesparate, og personer omfattet af § 6, nr. 7, skal selv booke jobsamtaler digitalt, jf. dog stk. 2. Jobcenteret vælger, om personer omfattet af § 6, nr. 1, selv skal booke jobsamtaler digitalt, eller om jobcenteret vil indkalde til jobsamtaler, hvor personen har valgt, at arbejdsløshedskassen skal deltage, jf. § 31, stk. 2, og § 32, stk. 2.

 

Stk. 2. Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret indkalder til den første jobsamtale efter § 31, stk. 4 og 5. Derudover kan arbejdsløshedskassen inden for de første 3 måneder, jf. § 9, og jobcenteret efter de første 3 måneder indkalde til en jobsamtale, hvor der er behov for en jobsamtale med kort varsel.

 

Stk. 3. Personer omfattet af § 6, nr. 3, personer omfattet af § 6, nr. 4, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate, personer omfattet af § 6, nr. 5 og 8, personer omfattet af § 6, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 6, nr. 10, skal selv booke jobsamtaler digitalt, jf. dog stk. 2.

 

 

 

§ 39. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om:

 

 

10) Selvbooking og afmelding som jobsøgende, hvis en person ikke selv booker jobsamtaler.

 

 

 

 

2.1. Selvbooking og indkaldelse til jobsamtaler

Dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere3), uddannelseshjælpsmodtagere4), personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse og personer i revalideringsforløb skal som udgangspunkt selv booke jobsamtaler. Formålet med selvbooking er at skabe større medindflydelse og ansvar hos ledige for deres eget forløb. Selvbooking er medvirkende til at give borgerne mere fleksibilitet, fx når de skal have samtalen til at passe sammen med deltidsjob, lægeaftaler eller transport til jobcentret.

Dog indkalder jobcenteret kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælpsmodtagere til den første jobsamtale. Det skyldes, at den første jobsamtale for disse personer skal holdes senest 1 uge efter første henvendelse til kommunen om hjælp. Udover, at jobcenteret indkalder til jobsamtale ved personligt digitalt fremmøde (video), telefonisk eller fysisk, kan en jobsamtale anses for indkaldt, hvis jobcenteret f.eks. holder jobsamtalen med det samme, når personen henvender sig til kommunen om hjælp, eller hvis personen får indkaldelsen til jobsamtalen i hånden i forbindelse med henvendelsen til kommunen.

Arbejdsløshedskassen indkalder dagpengemodtagere til den første jobsamtale med arbejdsløshedskassen, jf. § 34, stk. 2, 1. pkt. Baggrunden er, at det kan være vanskeligt for personen at nå at selvbooke den første jobsamtale med arbejdsløshedskassen i de første 3 måneders ledighed, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, idet samtalen skal afholdes senest 2 uger efter personen tilmelding som jobsøgende. Reglen omfatter ikke dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg, da arbejdsløshedskassen ikke skal holde en jobsamtale med personen inden for 2 uger fra personens tilmelding som jobsøgende.

 

Jobcenteret indkalder også personer, der er fritaget eller frataget ret og pligt til samtaler. Der henvises til afsnit 2.11.

Jobcenteret vælger, om dagpengemodtagere selv skal booke jobsamtaler digitalt, eller om jobcenteret vil indkalde til jobsamtaler, hvor personen har valgt, at arbejdsløshedskassen skal deltage, jf. § 34, stk. 1, 2. pkt. Det gælder således den første jobsamtale med jobcenteret efter de første 3 måneders ledighed og jobsamtalen om en obligatorisk intensiveret indsats, senest når personen har været ledig i 16 måneder. Hvis arbejdsløshedskassen ikke deltager i de nævnte jobsamtaler, skal personen selv booke jobsamtalen digitalt.

Ved jobcenterets opsætning af muligheder for dagpengemodtageres selvbooking af de fælles jobsamtaler og ved jobcenterets indkaldelse til de fælles jobsamtaler med arbejdsløshedskassen, anvendes særskilt samtaletype i de administrative systemer (Fælles jobsamtale med dagpengemodtager). Denne jobsamtaletype skal anvendes ved indkaldelse til fælles jobsamtaler uanset, om arbejdsløshedskassen i praksis deltager eller ej. Det vil sige også selv om dagpengemodtageren måtte have fravalgt arbejdsløshedskassens deltagelse i den fælles jobsamtale.

Derudover kan jobcenteret efter de første 3 måneder i ledighedsforløbet undtagelsesvist indkalde til en jobsamtale i en situation, hvor der er behov for en jobsamtale med kort varsel, dvs. med et varsel på mindre end 8 dage. Denne mulighed gælder i forhold til alle målgrupper. Det kan fx være i en situation, hvor der med kort varsel opstår en mulighed for jobcenteret til at afgive et virksomhedsrettet tilbud. Arbejdsløshedskassen har også mulighed for undtagelsesvist at indkalde dagpengemodtagere til en jobsamtale med kort varsel inden for de første 3 måneders ledighed, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet. Dermed har arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder tilsvarende regler, som jobcenteret har i forhold til mulighed for at indkalde til en jobsamtale, hvor der er behov for en jobsamtale med kort varsel. Der henvises til § 34, stk. 2, 2. pkt.

 

 

 

2.2. Fastsættelse af fristen for selvbooking

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 44. Personer omfattet af § 1, nr. 1-5, 7 og 8, personer omfattet af § 1, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, og personer omfattet af § 1, nr. 10, har inden for en frist på mindst 8 dage, pligt til digitalt selv at booke jobsamtaler efter § 34 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Jobsamtalen skal holdes senest en uge efter bookingfristens udløb. Pligten til selv at booke jobsamtale gælder uanset, om jobsamtalen skal holdes ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde.

 

 

 

 

Jobcenteret skal efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, til en person i målgruppen for pligt til selvbooking give en frist for booking af en jobsamtale, som jobcenteret fastsætter længden af. Det gælder tilsvarende for arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder af ledighedsforløbet, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, i forhold til dagpengemodtagere, der er omfattet af pligten til selvbooking. Fristen skal være mindst 8 dage.

Hvis jobcenteret vælger, at fælles jobsamtaler med dagpengemodtagere skal selvbookes, skal jobcenteret også give en dagpengemodtager en frist for booking af den fælles jobsamtale med jobcenteret.

Fristen som jobcenteret udstiller for selvbooking vises på Jobnet, hvor borgeren har pligt til at holde sig orienteret. For at understøtte at den enkelte person bliver opmærksom på en frist til selvbooking, er det muligt at tilmelde sig en sms og/eller mail-service. Det betyder, at der samtidig med oprettelse af en frist til selvbooking sendes sms- og mail-service til personer, der er tilmeldt dette i form af en sms og/eller en mail og et par gange herefter afhængig af, hvor lang fristen er. Men uanset sms- eller mail-service er det den enkelte persons ansvar at holde sig orienteret på Jobnet. Fra udløb af fristen for booking skal der være 7 dage til, at jobsamtalen senest skal være holdt.

Frister som arbejdsløshedskassen udstiller for selvbooking af samtaler i arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, vises ikke på Jobnet.

Det er af hensyn til arbejdsløshedskassens og jobcenterets mulighed for at tilrettelægge jobsamtalerne, at der skal være 7 dage fra udløb af fristen for selvbooking, til jobsamtalen senest skal holdes.

Ved fastsættelse af fristen skal arbejdsløshedskassen eller jobcenteret iagttage ferieperioder mv. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.15.

Pligten til at booke en jobsamtale eller en fælles jobsamtale med dagpengemodtagere er uafhængig af samtaleformen, det vil sige uafhængig af, om jobsamtalen skal holdes ved personligt fremmøde, ved personligt digitalt fremmøde (video) eller telefonisk.

2.3. Selvbooking inden for den ordinære frist

For at have flest mulige tider at vælge imellem bør personen booke sin jobsamtale eller fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere i god tid forud for udløb af fristen. Er der ikke nogen ledige tider at vælge imellem, skal personen kontakte jobcenteret, som har mulighed for at udstille flere tider eller at forlænge fristen for booking. Dagpengemodtagere skal i forhold til selvbooking af samtaler med arbejdsløshedskassen tilsvarende kontakte arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder af ledighedsforløbet. Forlænges fristen skal dette registreres i kommunernes og arbejdsløshedskassernes fagsystemer for så vidt angår frister, der udstilles af jobcenteret henholdsvis arbejdsløshedskasserne.

Kommer personen ikke i kontakt med arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, eller jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, før udløb af bookingfristen, skal arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder eller jobcenteret efter de første 3 måneder tage stilling til konsekvensen for retten til ydelse, jf. dog afsnit 2.3.1. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.5.

2.3.1. Særligt for dagpengemodtagere

Hvis en dagpengemodtager ikke kommer i kontakt med jobcenteret efter de første 3 måneders ledighed, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, før bookingfristens udløb, bliver vedkommende afmeldt som jobsøgende. Tilsvarende gælder, hvis dagpengemodtageren ikke kommer i kontakt med arbejdsløshedskassen i forhold til booking af jobsamtaler med arbejdsløshedskassen før bookingfristens udløb i de første 3 måneders ledighed, hvor arbejdsløshedskassen vareager kontaktforløbet. Afmelding har virkning fra og med dagen efter udløb af fristen.

Dagpengemodtageren skal hurtigst muligt gentilmelde sig, da det kan få betydning for retten til dagpenge, at personen er afmeldt som jobsøgende. Tilmelder dagpengemodtageren sig som jobsøgende samme dag, afmeldingen har virkning fra, får afmeldingen ingen konsekvenser for retten til dagpenge.

Om booking af jobsamtale i forbindelse med gentilmelding henvises i øvrigt til afsnit 2.5.

 

 

 

2.4. Ombooking

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 44.

 

 

 

Stk. 4. Personen har mulighed for at ombooke en jobsamtale inden for fristen til selvbooking i det omfang, der er ledige tider. Jobcenteret kan af hensyn til planlægningen af jobsamtaler beslutte, hvornår ombooking af en jobsamtale senest skal ske således, at eventuel ombooking sker i rimelig tid forud for, at jobsamtalen skal holdes. I de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, kan arbejdsløshedskassen tilsvarende beslutte, hvornår ombooking af en jobsamtale senest skal ske for personer omfattet af § 1, nr. 1, jf. 2. pkt., bortset fra personer omfattet af § 27, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

 

 

 

Når en person har booket en tid til jobsamtale, er det muligt at ombooke denne i det omfang, der er ledige tidspunkter. Jobcenteret kan efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, begrænse adgangen til ombooking af hensyn til planlægningen ved at beslutte, at ombooking af en jobsamtale skal ske i rimelig tid forud for, at jobsamtalen skal holdes. Arbejdsløshedskassen kan i de første 3 måneder af ledighedsforløbet, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, tilsvarende beslutte, hvornår ombooking af en jobsamtale senest skal ske for dagpengemodtagere, jf. § 44, stk. 4, 2. pkt. Det gælder ikke dagpengemodtagere i målgruppen for uddannelsespålæg, som visiteres til et kontaktforløb i jobcenteret.

 

 

 

2.5. Konsekvens af manglende selvbooking inden for fristen for kontanthjælpsmodtagere m.fl.

 

 

Lov om aktiv socialpolitik

 

 

 

§ 13.

 

Stk. 2, nr. 4:

 

Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får kontanthjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen

 

4) er vurderet til at være jobparat og undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

 

5) er vurderet til at være aktivitetsparat og undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

 

Stk. 3, nr. 2:

 

Stk. 3. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får uddannelseshjælp, jf. § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved aktivt at deltage i den individuelt tilrettelagte uddannelsesrettede indsats, hvis personen

 

2) er vurderet til at være åbenlyst uddannelsesparat og undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

 

3) er vurderet til at være uddannelses- eller aktivitetsparat og undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

 

Stk. 15. For personer, der modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse, herunder personer, der er omfattet af integrationslovens §§ 26-26 b, men som ikke er omfattet af stk. 14, finder stk. 1, 1. og 3. pkt., og stk. 2, 4, 5 og 7-11 tilsvarende anvendelse…

 

§ 37. Hvis en person uden rimelig grund udebliver fra en jobsamtale, herunder en jobsamtale som led i en sygeopfølgning, et møde i rehabiliteringsteamet eller en rådighedsvurdering i jobcenteret, foretager kommunen fradrag i hjælpen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til jobsamtalen, rådighedsvurderingen m.v., og indtil kontakten til jobcenteret er genoprettet. Der foretages fradrag i hjælpen for den dag, hvor samtalen, rådighedsvurderingen m.v. skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter jobcenteret samme dag.

 

Stk. 2. Reglerne i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved jobsamtaler, der finder sted hos anden aktør. Det er kommunen, der træffer afgørelse om fradrag i hjælpen.

 

Stk. 3. Når en person, som ikke er omfattet af integrationsloven, booker en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, sidestilles personens booking af en jobsamtale med en indkaldelse til en jobsamtale fra jobcenteret, og reglerne i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse ved udeblivelse fra disse samtaler. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse ved jobsamtaler efter integrationsloven for jobparate selvforsørgelses- og hjemrejseydelsesmodtagere og jobparate overgangsydelsesmodtagere, som er omfattet af et selvforsørgelses- og hjemrejseprogram eller introduktionsprogram efter integrationsloven.

 

§ 37 a. For en person, der er omfattet af § 13, stk. 2, nr. 4, eller stk. 3, nr. 2, og som uden rimelig grund har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i hjælpen for de dage, der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten med jobcenteret. Der foretages fradrag i hjælpen for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.

 

Stk. 2. For en person, som uden rimelig grund har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, finder stk. 1 tilsvarende anvendelse, hvis personen er omfattet af

 

1) § 13, stk. 2, nr. 5, eller

 

2) § 13, stk. 3, nr. 3.

 

Betingelser for at modtage ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb

 

§ 69. Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter § 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at personen aktivt deltager i det individuelt tilrettelagte ressourceforløb.

 

Stk. 3. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder betingelserne herfor, hvis personen

 

5) undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

§ 69 c. Hvis en person uden rimelig grund udebliver fra en jobsamtale som led i ressourceforløbet, jf. kapitel 7, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller en rådighedsvurdering i kommunen, jf. § 69, stk. 3, foretager kommunen fradrag i ressourceforløbsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen eller rådighedsvurderingen, og indtil kontakten til jobcenteret er genoprettet. Der foretages fradrag i ydelsen for den dag, hvor samtalen eller rådighedsvurderingen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter jobcenteret samme dag.

 

Stk. 3. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for jobsamtaler, som personen selv har booket digitalt.

 

Stk. 4. For en person, som uden rimelig grund har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i ressourceforløbsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten med jobcenteret. Der foretages fradrag i ydelsen for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.

 

§ 69 k. Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter § 69 j, at personen deltager aktivt i jobafklaringsforløbet, genoptager sit arbejde delvis, når det er muligt, tager imod rimelige tilbud om arbejde og møder til jobsamtaler, som kommunen indkalder til som led i jobafklaringsforløbet…

 

Stk. 3. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 69 j, fortsat opfylder betingelserne herfor, hvis personen

 

5) undlader at overholde den frist, som jobcenteret har fastsat for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

§ 69 n. Hvis en person uden rimelig grund udebliver fra en samtale som led i jobafklaringsforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller en rådighedsvurdering i kommunen, jf. § 69 k, stk. 3, skal kommunen foretage fradrag i ressourceforløbsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen eller rådighedsvurderingen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ydelsen for den dag, hvor samtalen eller rådighedsvurderingen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.

 

Stk. 3. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for jobsamtaler, som personen selv har booket.

 

Stk. 4. For en person, som uden rimelig grund har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i ressourceforløbsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten med jobcenteret. Der foretages fradrag i ydelsen for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.

 

Rådighed og sanktioner for modtagere af ledighedsydelse

 

§ 75. En person, der modtager ledighedsydelse, skal aktivt udnytte sine arbejdsmuligheder for at opnå fleksjob. Personen skal

 

3) overholde den frist, som jobcenteret har fastsat, for selv at booke en jobsamtale digitalt, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

 

§ 77. Hvis en person, der modtager ledighedsydelse, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medføre af § 13, stk. 16, udebliver fra en jobsamtale, et møde i rehabiliteringsteamet, en samtale om rådighedsvurdering eller en opfølgningssamtale, jf. § 75, stk. 1, nr. 2, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.

 

Stk. 3. Hvis en person uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 16, udebliver fra en samtale som nævnt i stk. 1, som personen selv har booket digitalt, skal kommunen foretage fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle være mødt til samtalen, og indtil kontakten til kommunen er genoprettet. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen kontakter kommunen samme dag.

 

Stk. 4. Hvis en person, der er omfattet af § 75, stk. 1, nr. 3, uden rimelig grund, jf. § 13, stk. 7 eller 8, og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 16, har undladt selv at booke en jobsamtale digitalt inden for den frist, som jobcenteret har fastsat, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i ledighedsydelsen for de dage, der går, fra personen skulle have booket jobsamtalen digitalt, og indtil personen har booket en jobsamtale digitalt, eller til personen har genoprettet kontakten med jobcenteret. Der foretages fradrag i ledighedsydelsen for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristens udløb.

 

 

 

 

Jobcentret skal i deres fagsystemer have en administrativ procedure, hvor der løbende følges op på, om der er ledige personer, der ikke har en frist for booking af næste samtale eller har en planlagt samtale.

Booker en person, som har pligt til selv at booke jobsamtaler digitalt, ikke en jobsamtale inden for fristen til selvbooking, har jobcenteret pligt til at vurdere, om personen fortsat opfylder betingelserne for ydelsen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder eller for modtagere uddannelseshjælp ved aktivt at deltage i den individuelt tilrettelagte uddannelsesrettede indsats. Dagpengemodtagere afmeldes dog uden videre som jobsøgende ved manglende booking ved udløb af fristen og har tidligst igen ret til dagpenge, når dagpengemodtageren har genoprettet kontakten til jobcenteret, jf. ovenfor under afsnit 2.3.1.

Derudover vil personen, bortset fra dagpengemodtagere i den periode, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, den første gang, vedkommende går på Jobnet efter udløb af fristen, blive mødt med krav om at booke en jobsamtale. Personen får i den forbindelse mulighed for at vælge et begrænset antal tider inden for de nærmeste dage. Personen vil, i forbindelse med, at jobcenteret henvender sig til personen om den manglende booking inden for fristen, blive gjort opmærksom på, at personen skal gå på Jobnet og booke en jobsamtale. Jobcenteret kan også vælge at give en ny frist til selvbooking.

Vurderer kommunen, at personen, bortset fra dagpengemodtagere, ikke har en rimelig grund til at undlade at booke en jobsamtale inden for fristen, skal personen have foretaget fradrag i ydelsen med en dagssats for de dage, der går fra, at personen senest skulle have booket jobsamtalen digitalt og frem til, at personen booker en jobsamtale digitalt eller genopretter kontakten til jobcenteret.

De rimelige grunde, jf. § 13, stk. 7 og 8, og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik, finder anvendelse for de målgrupper, der har pligt til at selvbooke jobsamtaler, det vil sige kontanthjælpsmodtagere5), uddannelseshjælpsmodtagere6), personer i jobafklaringsforløb, personer i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse og personer i revalideringsforløb. Det betyder, at en person, som har haft en rimelig grund til at undlade at booke en jobsamtale digitalt, ikke skal have en sanktion. De rimelige grunde er bl.a. sygdom, barsel m.v., jf. de til enhver tid gældende bekendtgørelser og vejledninger om rådighedsforpligtelsen mv. til lov om aktiv socialpolitik. Kommunen skal også altid foretage en konkret vurdering af, om der er andre forhold end de rimelige grunde, der kan begrunde, at personen ikke skal stå til rådighed, fx alvorlige psykiske lidelser.

Fradraget i ydelsen foretages for den dag, hvor jobsamtalen skulle have været booket, uanset om personen booker jobsamtalen dagen efter fristen.

Om dagpengemodtagere henvises i øvrigt til afsnittene 2.5.1. og 2.7.

 

 

 

2.5.1. Særligt for dagpengemodtagere

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 27.

 

Stk. 2. Jobcenteret afmelder en person omfattet af § 1, nr. 1, der ikke booker en jobsamtale inden udløb af fristen for booking, jf. § 44, stk. 1. Afmeldingen sker med virkning fra og med dagen efter fristen for booking.

 

 

 

§ 28. Arbejdsløshedskassen skal afmelde en person i følgende tilfælde:

 

(…)

 

4) Personen ikke har booket en jobsamtale inden for fristen.

 

(…)

 

 

 

 

En dagpengemodtager, der ikke booker en jobsamtale eller en fælles jobsamtale inden for fristen, afmeldes som jobsøgende i arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, eller jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, med virkning fra og med dagen efter udløb af fristen.

Efter reglerne i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og rådighedsbekendtgørelsen er det en betingelse for at modtage dagpenge, at man er tilmeldt som jobsøgende. I visse situationer kan der dog dispenseres for den manglende tilmelding.

Det er dagpengemodtagerens arbejdsløshedskasse, der træffer afgørelse om retten til dagpenge, herunder konsekvenserne af manglende tilmelding som jobsøgende.

2.6. Fremmøde i arbejdsløshedskassen eller jobcenteret før eller efter udløb af bookingfristen

Hvis en person, der har pligt til at selvbooke jobsamtaler eller fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere, på eget initiativ møder op i arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, eller jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, før eller efter udløb af bookingfristen og beder om en jobsamtale eller fælles jobsamtale for dagpengemodtagere, kan der umiddelbart gennemføres en jobsamtale eller en fælles jobsamtale for dagpengemodtagere, hvis det passer for henholdsvis arbejdsløshedskassen eller jobcenteret. Baggrunden for dette er, at en sådan aftale kan sidestilles med selvbooking, når personen fysisk møder op og beder om en jobsamtale eller fælles jobsamtale for dagpengemodtagere og denne gennemføres, idet det ikke giver mening, at personen skal gå hjem og booke en aftale for at møde op igen. Tilsvarende mulighed gælder, hvis personen er i tilbud og telefonisk kontakter arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder eller jobcenteret efter de første 3 måneder og i den forbindelse beder om en jobsamtale eller fælles jobsamtale for dagpengemodtagere, eller hvis en jobcentermedarbejder efter de første 3 måneder møder på virksomheden, hvor personen er i tilbud. Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret skal sikre sig, at personen er bekendt med, at der holdes en jobsamtale eller fælles jobsamtale for dagpengemodtagere, og at personen er forpligtet af de aftaler, der indgås mv. Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret bør desuden afdække årsagen til, at personen retter henvendelse til arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret med henblik på at afklare, om personen har behov for yderligere støtte for selv at kunne booke jobsamtaler eller fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere, eller om der - efter anmodning fra personen - er grundlag for at fritage personen for selvbooking. Det kan fx være tilfældet, hvis vedkommende opfylder betingelserne for at blive fritaget, men ikke tidligere har villet anmode herom.

På samme måde kan der gennemføres en jobsamtale eller fælles jobsamtale med dagpengemodtagere med det samme, hvis parterne er enige om det i en situation, hvor en dagpengemodtager møder op i arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder eller på jobcenteret efter de første 3 måneder i forbindelse med afmelding på grund af manglende booking inden for fristen. Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret skal samtidig sikre, at dagpengemodtageren bliver tilmeldt igen.

Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret skal i den periode, de hver især varetager kontaktforløbet, registrere, når en jobsamtale eller fælles jobsamtale med dagpengemodtagere er holdt. Herefter kan arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret fastsætte en ny frist for booking af næste jobsamtale eller fælles jobsamtale med dagpengemodtagere eller iværksætte tiltag, fx ved at yde hjælp til en person, der kan have svært ved at finde ud af selvbookingsystemet, så manglende it-kundskaber ikke hindrer, at personen selv kan booke jobsamtaler eller fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere. Fastsætter arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret en ny frist, bliver den eksisterende frist lukket. Om mulighederne for at blive fritaget for pligten til at selvbooke henvises der i øvrigt til afsnit 2.11.

 

 

 

2.7. Krav til booking ved gentilmelding efter afmelding eller hvor en frist for booking er overskredet

 

 

2.7.1. Dagpengemodtagere

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 30.

 

Stk. 3. Personer omfattet af § 1, nr. 1, som er afmeldt på grund af manglende booking af en jobsamtale, jf. § 27, stk. 2, eller hvor fristen for booking er overskredet i en periode, hvor personen er afmeldt af andre årsager, skal, for at en gentilmelding får virkning, ved gentilmeldingen booke en samtale til afholdelse inden for 10 dage regnet fra gentilmeldingen. Det gælder dog ikke, hvis der fra tidspunktet for afmelding er gået 3 måneder eller mere. I de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal personen efter gentilmeldingen booke en jobsamtale inden for en frist, som fastsættes af arbejdsløshedskassen.

 

 

 

Stk. 4. Personer omfattet af § 1, nr. 1, som er tilmeldt af jobcenteret eller arbejdsløshedskassen, og som ikke har fået en frist ved gentilmeldingen, skal efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, booke en samtale første gang efter gentilmeldingen, hvor personen er på Jobnet.

 

 

 

 

I de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, skal dagpengemodtagere ved gentilmelding efter at have været afmeldt på grund af manglende booking af jobsamtale inden for fristen eller afmeldt af andre grunde, og fristen for selvbooking er udløbet i perioden, booke en jobsamtale inden for en frist, som fastsættes af arbejdsløshedskassen.

Når en dagpengemodtager gentilmelder sig på Jobnet.dk efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, efter at have været afmeldt på grund af manglende booking af jobsamtale inden for fristen eller er afmeldt af andre grunde, og fristen for selvbooking er udløbet i perioden, bliver dagpengemodtageren mødt med krav om at booke en jobsamtale, før tilmeldingen er gennemført. Dagpengemodtageren får mulighed for at vælge et begrænset antal tider inden for de nærmeste dage. Dette benævnes som ”straksbooking”.

Er der ikke nogen ledige tider at vælge for dagpengemodtageren, bliver vedkommende tilmeldt, uden at der bookes en jobsamtale. Første gang dagpengemodtageren går på Jobnet efter gentilmeldingen, præsenteres vedkommende for at skulle booke en jobsamtale. Det sker ved, at dagpengemodtageren får mulighed for at vælge et begrænset antal tider indenfor for 10 dage.

Der henvises til afsnit 2.9 for de tilfælde, hvor der er gået 3 måneder eller mere fra tidspunktet for afmelding.

Tilmelder jobcenteret en dagpengemodtager, som har været afmeldt på grund af manglende booking af jobsamtale inden for fristen, i den periode, hvor jobcenteret har ansvaret for kontaktforløbet, vil dagpengemodtageren tilsvarende på Jobnet blive præsenteret for at skulle booke en jobsamtale.

Jobcenteret skal i den periode, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, derfor følge op på, at dagpengemodtageren booker en jobsamtale inden for et rimeligt tidsrum. Jobcenteret skal således i deres fagsystemer have en administrativ procedure, hvor de løbende følger op på, om der er ledige personer, der ikke har en frist for booking af næste jobsamtale eller har en planlagt jobsamtale.

2.7.2. Jobparate kontanthjælpsmodtagere, jobparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet

Når jobparate kontanthjælpsmodtagere, jobparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet gentilmelder sig på Jobnet.dk efter at have været afmeldt f.eks. pga. sygdom, og de har en frist, der er overskredet, bliver de mødt med krav om at booke en jobsamtale ved at vælge et begrænset antal tider inden for de nærmeste dage. Dette benævnes som ”straksbooking”.

2.7.3. Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, uddannelsesparate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate og uddannelsesparate og aktivitetsparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate

Når aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, aktivitetsparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, uddannelsesparate og aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate og uddannelsesparate og aktivitetsparate overgangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet, som ikke er åbenlyst uddannelsesparate har en frist, der er overskredet, bliver de mødt med krav om at booke en jobsamtale ved at vælge et begrænset antal tider inden for de nærmeste dage. Dette benævnes som ”straksbooking”.

 

 

 

2.8. Jobcenteret eller arbejdsløshedskassen har tilmeldt personen

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 18. Tilmeldingen som jobsøgende kan ske på Jobnet eller ved personligt fremmøde på jobcenteret, jf. dog stk. 2-5, og § 19.

 

Stk. 2. En person skal tilmeldes som jobsøgende i jobcenteret i handlekommunen, hvilket normalt er der, hvor personen har bopæl (folkeregisteradresse), jf. § 9 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område.

 

Stk. 3. Ved personligt fremmøde kan tilmeldingen foretages på ethvert jobcenter i landet.

 

Stk. 4. Personen kan af jobcenteret få tilladelse til at tilmelde sig som jobsøgende telefonisk hos jobcenteret den første ledighedsdag, hvis personen er forhindret i at tilmelde sig som jobsøgende, fordi personen arbejder på deltid eller søger et bestemt arbejde i jobcenterets åbningstid, eller personen i øvrigt af særlige grunde er forhindret i at møde personligt frem.

 

Stk. 5. For personer, der indgår i en arbejdsfordeling efter reglerne i bekendtgørelse om ud betaling af dagpenge, sker tilmeldingen ved, at arbejdsgiveren anmelder over for jobcenteret, hvilke ansatte i virksomheden der er omfattet af arbejdsfordelingen. Tilmeldingen foretages af jobcenteret i den kommune, hvor virksomheden er beliggende.

 

§ 19. En person kan i stedet for tilmelding hos jobcentreret vælge at tilmelde sig ved personligt fremmøde hos sin arbejdsløshedskasse, hvis arbejdsløshedskassen tilbyder denne service til sine medlemmer.

 

§ 30. Ønsker en jobsøgende, som er blevet afmeldt på ny at stå tilmeldt, skal personen tilmelde sig efter reglerne i §§ 17-23, jf. dog stk. 2 og 3. Er afmeldingen sket på grund af jobcenterets fejl, skal jobcenteret tilmelde personen på ny.

 

Stk. 2. Personer omfattet af § 1, nr. 1 og 2, samt personer omfattet af § 1, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate, og som er blevet afmeldt på grund af sygdom, skal raskmelde sig på Jobnet. Når en person raskmelder sig, bliver personen automatisk gentilmeldt på Jobnet. Personen modtager en elektronisk kvittering som dokumentation for gentilmeldingen.

 

Stk. 3. (…)

 

Stk. 4. Personer omfattet af § 1, nr. 1, som er tilmeldt af jobcenteret eller arbejdsløshedskassen, og som ikke har fået en frist ved gentilmeldingen, skal efter de første 3 måneder, hvor jobceneteret varetager kontaktforløbet, booke en samtale første gang efter gentilmeldingen, hvor personen er på Jobnet.

 

 

 

 

Er en dagpengemodtager, jobparat kontanthjælps- eller overgangsydelsesmodtager uden for introduktionsprogrammet, eller en åbenlyst uddannelsesparat uddannelseshjælpsmodtager afmeldt på grund af sygdom, er det et krav, at vedkommende raskmelder sig via selvbetjening på Jobnet. Når personen raskmelder sig, bliver vedkommende gentilmeldt via Jobnet. Hverken jobcenter eller arbejdsløshedskasse kan således i denne situation gentilmelde personen. Raskmelder vedkommende sig i jobcenteret eller arbejdsløshedskassen (mulighed for dagpengemodtagere), på trods af reglerne om, at det skal ske på Jobnet, registrerer jobcenteret eller arbejdsløshedskassen i forbindelse med raskmeldingen, hvis personen skal tilmeldes (igen). Er det tilfældet, bliver personen også tilmeldt. Første gang personen går på Jobnet efter gentilmeldingen, præsenteres vedkommende for at skulle booke en jobsamtale på tilsvarende vis som beskrevet under afsnit 2.7.

I tilfælde, hvor en dagpengemodtager er afmeldt på grund af manglende overholdelse af fristen for selvbooking, og hvor det er arbejdsløshedskassen eller jobcenteret, der efterfølgende gentilmelder dagpengemodtageren, er vedkommende ikke blevet præsenteret for at skulle booke en jobsamtale. Det betyder, at første gang dagpengemodtageren går på Jobnet efter gentilmeldingen, præsenteres dagpengemodtageren for at skulle booke en jobsamtale på tilsvarende vis, som beskrevet under afsnit 2.7.

 

 

 

2.9. Forældelse af frist for booking

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 30.

 

Stk. 3. Personer omfattet § 1, nr. 1, som er afmeldt på grund af manglende booking af en jobsamtale, jf. § 27, stk. 2, eller hvor fristen for booking er overskredet i en periode, hvor personen er afmeldt af andre årsager, skal, for at en gentilmelding får virkning, ved gentilmeldingen booke en samtale til afholdelse inden 10 dage regnet fra gentilmeldingen. Det gælder dog ikke, hvis der fra tidspunktet for afmelding er gået 3 måneder eller mere. I de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal personen efter gentilmeldingen booke en jobsamtale inden for en frist, som fastsættes af arbejdsløshedskassen.

 

 

 

 

2.9.1. Tre-måneders forældelse af bookingfrist

Det følger af § 30, stk. 3, i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, at for dagpengemodtagere forældes en frist for booking i den periode, hvor jobcenteret har ansvaret for kontaktforløbet, hvis der ved gentilmeldingen er gået 3 måneder eller mere fra tidspunktet fra afmelding.

Dagpengemodtagere genoptager kontaktforløbet ved gentilmelding "hvor de slap", og det er derfor relevant i forhold til dagpengemodtagere at tage stilling til, hvor længe en frist til booking af en jobsamtale skal være aktiv i systemet. Forældelsen på 3 måneder fra afmelding som jobsøgende af frist til selvbooking skyldes, at en dagpengemodtager, der har været afmeldt gennem længere tid f.eks. på grund af beskæftigelse, ikke ved gentilmelding skal mødes med et krav om ”straksbooking”.

2.9.2. Dagpengemodtagere, som er afmeldt i 3 måneder eller mere

Dagpengemodtagere, der tilmelder sig arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, eller jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, 3 måneder efter afmelding eller senere, skal have en ny frist for selvbooking af arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret, medmindre arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret vil indkalde til en fælles jobsamtale.

Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret finder de relevante dagpengemodtagere ved at trække lister via fagsystemerne. Det kan være ud fra kriterier om, at det er dagpengemodtagere, som hverken har booket en jobsamtale eller fælles jobsamtale eller har en frist for booking.

2.9.3. Dagpengemodtagere, som er afmeldt i mindre end 3 måneder

Dagpengemodtagere, som tilmelder sig mindre end 3 måneder fra tidspunktet for afmelding, mens jobcenteret varetager kontaktforløbet, og hvor der i systemet har været en frist for booking af en jobsamtale, som ikke er blevet annulleret, bliver mødt med krav om ”straksbooking” som betingelse for, at gentilmeldingen slår igennem. Disse dagpengemodtagere booker derfor som hovedregel med det samme en tid til jobsamtale. Der henvises til punkt 2.7.

Er der i øvrigt tale om en dagpengemodtager, som gentilmelder sig på et tidspunkt, hvor jobcenteret skal indkalde til næste jobsamtale, fordi det er en fælles jobsamtale med arbejdsløshedskassen, og jobcenteret ikke har valgt, at dagpengemodtageren skal selvbooke, har personen ikke en frist til at selvbooke, som bliver aktiv ved gentilmelding. En sådan dagpengemodtager skal udsøges, og jobcenteret indkalder til jobsamtale.

2.9.4. Forældelse af frist for booking for øvrige målgrupper

Kontanthjælpsmodtagere7), og uddannelseshjælpsmodtagere8), starter forfra i kontaktforløbet, hvis de i en periode på 1 måned eller mere ikke har fået ydelse. Disse målgrupper skal derfor ikke mødes med en frist for selvbooking ved tilmelding på ny som ledig. Fristen forældes for disse grupper ultimo måneden efter fristdatoen. Jobcenteret indkalder personer i disse målgrupper til første jobsamtale senest 1 uge efter første henvendelse til kommunen om hjælp.

Personer, der modtager ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, personer, der modtager ressourceforløbsydelse i ressourceforløb, fleksjobvisiterede, som modtager ledighedsydelse og personer i ressourceforløb er ikke tilmeldt jobcenteret som jobsøgende.

 

 

 

2.10. Bookingfrister ved fritagelse fra rådighed og henvist arbejde

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

§ 44.

 

Stk. 3. For personer, der er fritaget fra at være aktivt jobsøgende og fra at stå til rådighed for henvist job efter § 56, i denne bekendtgørelse og §§ 96, § 97 a og 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, skal jobcenteret på anden vis end på Jobnet skriftligt meddele personen, at personen har fået en frist for booking af jobsamtale, som er gjort tilgængelig på Jobnet, og at personen skal booke en jobsamtale inden udløb af denne frist.

 

 

 

 

En person, der er fritaget fra at være aktivt jobsøgende og fra at stå til rådighed for henvist job, skal fortsat deltage i jobsamtaler.

I en sådan situation skal jobcenteret skriftligt meddele fristen for selvbooking til personen på anden måde end på Jobnet.

 

 

 

2.11. Afgørelse om at fritage eller fratage ret og pligt til selvbooking

 

 

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 35. Arbejdsløshedskassen og jobcenteret kan efter en konkret vurdering fratage en person retten til selvbooking, hvis arbejdsløshedskassen eller jobcenteret vurderer, at personen booker jobsamtaler på anden måde end aftalt eller på en måde, som efter arbejdsløshedskassens eller jobcenterets vurdering vil medføre, at kontaktforløbet ikke kan gennemføres efter hensigten.

 

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 45. Jobcenteret og arbejdsløshedskassen kan efter anmodning fritage en person fra pligten til selv at booke samtaler, hvis jobcenteret eller arbejdsløshedskassen vurderer, at det er uforholdsmæssigt svært eller umuligt for personen selv at booke samtaler, fordi

 

1) personen har meget ringe it-kundskaber,

 

2) personen har betydelige sproglige barrierer bestående i manglende beherskelse af dansk, eller

 

3) personen har betydelig fysisk, kognitiv eller psykisk funktionsnedsættelse.

 

Stk. 2. En person kan fritages for pligten til at booke samtaler, hvis afholdelsen af samtalen er betinget af særlige lokaliteter eller deltagelse af en tolk, medmindre personen ikke ønsker at blive fritaget.

 

 

 

§ 46. Jobcenteret indkalder personer omfattet af § 1 til jobsamtale, hvis de ikke selv skal booke jobsamtaler, fordi de er frataget retten til selvbooking efter § 35 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller er fritaget fra selvbooking efter § 45. Indkaldelse skal ske skriftligt og personligt. I de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, indkalder arbejdsløshedskassen tilsvarende personer omfattet af § 1, nr. 1, bortset fra personer omfattet af § 27, stk. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, til jobsamtale, jf. 1. og 2. pkt.

 

Stk. 2. For en person, der er omfattet af § 1, nr. 2-5 og 7-9, skal jobcenterets indkaldelse til en jobsamtale ske under hensyn til, at personen kan møde til samtalen. Under hensyn til rådighedsreglerne, jf. stk. 3, skal indkaldelsen til samtalen være i overensstemmelse med

 

1) oplysninger om børnepasningsproblemer,

 

2) oplysninger om helbredsmæssig problemer m.v. i forhold til deltagelse i samtalen, og

 

3) andre rimelige grunde.

 

Stk. 3. Rådighedsreglerne fremgår af bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager overgangsydelse eller uddannelseshjælp som uddannelsesparate, herunder åbenlyst uddannelsesparate, eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse eller kontanthjælp som jobparate og af bekendtgørelse om rådighed for personer der ansøger om eller modtager selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp som aktivitetsparate.

 

 

 

 

2.11.1. Fritagelse

I forhold til pligten til selvbooking har arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, eller jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, mulighed for efter anmodning at fritage personer i målgruppen fra denne pligt i tilfælde, hvor arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret konkret vurderer, at det er uforholdsmæssigt svært eller umuligt for personen selv at booke jobsamtaler. Fritagelsen kan gives i tilfælde, hvor personen har meget ringe it-kundskaber, betydelige sproglige barrierer bestående i manglende beherskelse af dansk, eller hvis vedkommende har en betydelig fysisk, kognitiv eller psykisk funktionsnedsættelse. En person kan eksempelvis have meget ringe it-kundskaber i tilfælde, hvor vedkommende fx aldrig har brugt en computer og ikke kan finde ud af at bruge en mobiltelefon (smartphone) og derfor har behov for et kursus, som opkvalificerer personens digitale færdigheder, inden pågældende evt. kan pålægges selvbooking.

Derudover kan en person fritages, hvis afholdelse af jobsamtale er betinget af særlige lokaliteter eller af en tolk, medmindre personen ikke ønsker at blive fritaget.

Det kan f.eks. være en ledig kørestolsbruger, der hører til et jobcenter, hvor kun et bestemt lokale kan benyttes til jobsamtale, fordi der ikke er adgang for kørestolsbrugere til de øvrige mødelokaliteter i jobcenteret. Det stiller nogle særlige krav til logistikken i jobcenteret og kan derfor begrunde, at kørestolsbrugeren bliver fritaget fra at selvbooke således, at jobcenteret får mulighed for at styre mødeplanlægningen i forhold til denne ledige.

Endelig har personer, som er fritaget fra Digital Post, efter anmodning ret til at blive fritaget for selvbooking. Det følger af § 2 i lov om fravigelse af obligatorisk digital selvbetjening. Personen skal derfor ikke opfylde de almindelig betingelser for fritagelse, men alene være fritaget fra Digital Post og anmode om fritagelsen.

I disse tilfælde er der ikke umiddelbart krav om, at jobcentret træffer en formel afgørelse. Jobcenteret skal i sagsbehandlingssystemet notere, at vedkommende er fritaget og om begrundelsen herfor. Er borgeren uenig i fritagelsen, skal jobcenteret træffe en afgørelse og dermed opfylde de formelle krav til en afgørelse, herunder skriftlighed, begrundelse og klagevejledning mv. Tilsvarende gælder for arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet. Vejledning af personen om pligten til selv at booke samtaler samt sagsskridt med henblik på fritagelse bør ske i forbindelse med den almindelige opfølgning. Vejledningen skal ske på en sådan måde, at den er tilpasset den enkeltes situation, således at personen får mulighed for at anmode om fritagelse for selvbooking, såfremt borgeren vurderer, at der er grundlag herfor.

Personer, der er fritaget for selvbooking skal ikke vejledes om de ydelsesmæssige konsekvenser ved manglende selvbooking. I stedet kan samtalen adressere personens behov for opkvalificering af de basale digitale færdigheder, hvilket kan bidrage til, at personen på sigt får mulighed for selv at kunne booke jobsamtaler. Vejledningen bør dog adressere, at personen fortsat skal møde til de samtaler, som personen indkaldes til, og ved udeblivelse uden rimelig grund, skal personen sanktioneres.

Jobcenteret indkalder personer til jobsamtale, der ikke selv skal booke, fordi de er fritaget fra selvbooking efter § 45. Arbejdsløshedskassen indkalder tilsvarende dagpengemodtagere til jobsamtale i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet. Indkaldelsen skal ske i overensstemmelse med § 46 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.

2.11.2. Fratagelse

Jobcenteret kan efter de første 3 måneder af ledighedsforløbet, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, i særlige tilfælde fratage en person retten til selv at booke jobsamtaler med den konsekvens, at personen i stedet indkaldes til jobsamtaler. Arbejdsløshedskassen har tilsvarende mulighed for at fratage dagpengemodtageres ret til selv at booke jobsamtaler med arbejdsløshedskassen i de første 3 måneders ledighed, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 35 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det kan f.eks. være i tilfælde, hvor vedkommende gentagne gange booker på en anden måde end aftalt. Det kan også være tilfælde, hvor retten til at booke jobsamtaler vil medføre, at kontaktforløbet ikke kan gennemføres efter hensigten. Det kan f.eks. være et tilfælde, hvor personen har et forbud mod fremmøde, eller at politiet skal deltage ved samtalen.

Fratagelse af retten til at selvbooke er en afgørelse, og arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret skal derfor ved fratagelse af retten til at selvbooke opfylde de formelle betingelser om krav til afgørelser, herunder skriftlighed, begrundelse og klagevejledning m.v.

Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret indkalder personer til jobsamtale, der ikke selv skal booke, fordi de er frataget retten til selvbooking efter § 35 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Indkaldelsen skal ske i overensstemmelse med § 46 i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

 

 

2.12. Dokumentation for manglende tider

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 26. Ved afmelding underretter jobcenteret personen om afmelding og om muligheden for eventuel gentilmelding, herunder som tilmeldt uden ydelse, jf. § 30. Dette gælder dog ikke afmelding efter § 28.

 

 

 

 

Er der ikke ledige tidspunkter til selvbooking af en jobsamtale, får personen besked i dialogen (i indbakken i beskedmodulet) på Jobnet om at kontakte jobcenteret.

Er der ikke ledige tider, skal personen henvende sig til jobcenteret telefonisk eller på anden vis. Jobcenteret kan reagere ved at lægge flere samtaletidspunkter ud eller udskyde fristen for booking. Hvis en person fx forsøger at booke en jobsamtale den dag, hvor fristen udløber, men efter jobcenterets åbningstid, må personen henvende sig til jobcenteret ved fx at sende en mail til jobcenteret om problemet og henvende sig dagen efter, når jobcenteret har åbent. Dermed kan personen ved jobcenterets hjælp få booket en jobsamtale og kan gentilmelde sig. Afmeldingen får dermed ikke nogen konsekvenser for udbetalingen af ydelser.

2.12.1. Særligt for dagpengemodtagere

En dagpengemodtager, som ikke booker en samtale inden for bookingfristen, bliver afmeldt som arbejdssøgende i jobcenteret og arbejdsløshedskassen. En dagpengemodtager, der er blevet afmeldt, skal straks tilmelde sig igen for at få dagpenge.

En dagpengemodtager, der bliver afmeldt får et afmeldebrev fra jobcenteret, hvoraf det fremgår, at vedkommende er blevet afmeldt, muligheden for gentilmelding, og at det kan få betydning for udbetalingen af ydelser, hvis vedkommende ikke tilmelder sig igen.

Derudover bør det fremgå af afmeldebrevet, hvad der er årsag til afmeldingen. Afmeldebrevet fungerer som en del af dokumentationen i en efterfølgende sag om afmelding på grund af manglende tider.

Om forløbet ved gentilmelding henvises til afsnit 2.7.

2.13. Gruppemøde efterfulgt af individuel jobsamtale

2.13.1. Individuel jobsamtale

Selv om en person får en frist til at booke en individuel jobsamtale, er der ikke noget i bestemmelserne om det individuelle kontaktforløb, der er til hinder for, at personer i målgruppen selvbooker et gruppemøde med efterfølgende individuel jobsamtale. Det er en betingelse, at den individuelle jobsamtale opfylder indholdskravene i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats, og jobcenteret skal registrere samtalen som en jobsamtale. Tilsvarende gælder i forhold til jobsamtaler i arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet.

Der skal også være en vis tidsmæssig sammenhæng mellem gruppemødet og den individuelle jobsamtale, således at personen f.eks. ikke booker et møde, som tidsmæssigt er fastsat til at foregå i tidsrummet mellem kl. 10-15, hvor den fælles del er i starten af mødet, hvorefter personen skal sidde og vente i længere tid på at komme til den individuelle samtale. Mødet skal således være tilrettelagt, så det overholder principperne for god forvaltningsskik.

2.13.2. Fælles jobsamtaler med arbejdsløshedskassen

Jobcenteret vælger, om dagpengemodtagere selv skal booke jobsamtaler digitalt, eller om jobcenteret vil indkalde til jobsamtaler, hvor personen har valgt, at arbejdsløshedskassen skal deltage, jf. § 34, stk. 1, 2. pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Det gælder således den første jobsamtale med jobcenteret efter de første 3 måneders ledighed og jobsamtalen om en obligatorisk intensiveret indsats, senest når personen har været ledig i 16 måneder. Hvis arbejdsløshedskassen ikke deltager i de nævnte jobsamtaler, skal personen selv booke jobsamtalen digitalt. Der henvises til punkt 1 om kontaktforløbet.

Mødet skal registreres som ”Fællessamtale med A-kassedeltagelse” med markering af, at arbejdsløshedskassen ikke deltager.

2.14. Driftsforstyrrelser

Hvis driftsforstyrrelser eller systemnedbrud på Jobnet medfører, at det ikke er muligt at booke en jobsamtale inden udløb af fristen, vil en dagpengemodtager blive afmeldt som jobsøgende.

Hvis en ydelsesmodtager i kontanthjælpssystemet er forhindret i at booke en jobsamtale inden udløb af fristen på grund af driftsforstyrrelser eller systemnedbrud, har vedkommende en rimelig grund til ikke at have opfyldt sin forpligtelse efter loven. Vedkommende skal således ikke sanktioneres herfor, jf. bl.a. bestemmelserne om rimelige grunde i § 13, stk. 7 og stk. 8, og regler fastsat i medfør af § 13, stk. 16, i lov om aktiv socialpolitik.

Meddelelse om driftsforstyrrelser fremgår af https://star.dk/it, og det står eventuelt på Jobnet.

I tilfælde af systemnedbrud vil jobcenteret i sagens natur ikke kunne forhindre afmeldelse ved fristoverskridelse.

Dagpengemodtageren får i forbindelse med en afmelding brev bl.a. om, at vedkommende er afmeldt, og at afmelding kan få konsekvenser for retten til dagpenge, fordi man skal være tilmeldt for at kunne få dagpenge. Derudover bør årsagen til afmelding fremgå af afmeldebrevet.

Arbejdsløshedskassen træffer afgørelse om retten til dagpenge, hvis en dagpengemodtager i en periode ikke har været tilmeldt. Efter § 7 i bekendtgørelse om rådighed, kan der ikke udbetales dagpenge, hvis en dagpengemodtager ikke er tilmeldt som arbejdssøgende i jobcenteret. Efter bestemmelsen kan arbejdsløshedskassen dog dispensere for den manglende tilmelding, hvis afmeldingen skyldes jobcenteret, f.eks. fordi dagpengemodtagere ikke har kunnet booke en samtale på dagen for bookingfristen, fordi systemet til at booke har været ude af drift på dagen, og hvis dagpengemodtageren ikke i øvrigt har kunnet afværge/afhjælpe den manglende tilmelding. Der henvises til § 7 i bekendtgørelse om rådighed med tilhørende vejledning, herunder ændringsbekendtgørelser/vejledninger:

Bekendtgørelse om rådighed: Bekendtgørelse om rådighed (retsinformation.dk)

Vejledning til bekendtgørelse om rådighed: Vejledning til bekendtgørelse om rådighed (retsinformation.dk)

 

 

 

2.15. Selvbooking og jobsamtaler i forbindelse med ferie og sygdom mv.

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 49. Personer omfattet af § 1, nr. 1-5, 7, 8, og personer omfattet af § 1, nr. 9, som modtager ledighedsydelse, har pligt til straks at give jobcenteret besked, hvis de ikke står til rådighed for henvist job, deltagelse i tilbud eller samtaler på grund af arbejde, sygdom, deltagelse i kurser eller af anden grund. Personer omfattet af § 1, nr. 1, kan i stedet give arbejdsløshedskassen besked i de første 3 måneder, hvis de ikke står til rådighed for henvist job eller samtale på grund af arbejde, sygdom, deltagelse i kurser eller af anden grund. Efter de første 3 måneder kan personer omfattet af § 1, nr. 1, i stedet give arbejdsløshedskassen besked om sygdom til deres arbejdsløshedskasse.

 

Stk. 2. Personer omfattet af § 1, nr. 1, har pligt til straks at give arbejdsløshedskassen eller jobcenteret besked, hvis de ikke har pasningsmulighed uden for institutionens åbningstid for børn eller andre familiemedlemmer af husstanden, der kræver pleje.

 

Stk. 3. Personer omfattet af § 1, nr. 1-5, nr. 7 og 8, som har optjent ret til betalt ferie efter ferieloven eller ferie med feriedagpenge, har ret til at holde ferien, når jobcenteret modtager meddelelse herom senest 2 uger før, ferien skal holdes, og der ikke allerede i ferieperioden er fastsat møder, henvist til job eller afgivet tilbud m.v., som personen har pligt til at deltage i. Er der mindre end 2 uger til ferien, kan jobcenteret godkende ferien, hvis afholdelsen ikke modvirker beskæftigelsesindsatsen for personen. En person kan holde optjent ferie på enkelte dage, når jobcenteret modtager meddelelse herom, og der de pågældende dage ikke er fastsat møder, afgivet tilbud m.v. eller henvist til job, som personen har pligt til at deltage i. For personer omfattet af § 1, nr. 1, gælder 1.-3. pkt. tilsvarende i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, jf. § 27, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, når arbejdsløshedskassen modtager meddelelse herom.

 

Stk. 4. Personer, der deltager i tilbud om ansættelse med løntilskud, skal også give meddelelse om sygdom og ferie til arbejdsgiveren.

 

Stk. 5. Personer, der er visiteret til et fleksjob, og som modtager ledighedsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangsydelse uden for introduktionsprogrammet, har pligt til straks at give jobcenteret besked om sygdom, hvis sygdommen forhindrer personen i at påbegynde et fleksjob eller deltage i tilbud.

 

 

 

 

Når jobcenteret efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, giver en frist for selvbooking af en jobsamtale, skal jobcenteret iagttage 8-dagesfristen, jf. ovenfor under afsnit 2.2., herunder eventuelle meddelelser om ferie og perioder med 6 ugers jobrettet uddannelse mv. Det er en betingelse for, at arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret skal tage hensyn til ferie, at denne er meddelt 2 uger før, ferien holdes.

Det forhold, at der f.eks. er ferie i fristperioden, betyder ikke, at arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret ikke kan udstede en frist for booking af en jobsamtale eller fælles jobsamtale for dagpengemodtagere, som udløber f.eks. dagen efter feriens afslutning.

Arbejdsløshedskassen henholdsvis jobcenteret skal bare være opmærksom på, at personen ikke har pligt til at booke i ferieperioden.

Overskrides fristen for booking i en ferieperiode, vil personen efter feriens afslutning blive mødt med et krav om ”straksbooking” første gang, personen logger på Jobnet i den periode, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet.

En dagpengemodtager, der overskrider fristen, afmeldes og skal ved gentilmelding booke en jobsamtale for at gennemføre tilmeldingen. De øvrige målgrupper bliver ikke afmeldt ved overskridelse af fristen, men vil blive bedt om at booke en jobsamtale første gang, personen logger på Jobnet.

Overskrides fristen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, fastsættes fristen af arbejdsløshedskassen.

Når en person, der er jobsøgende, sygemelder sig og meddeler dette til jobcenteret eller arbejdsløshedskassen, bliver personen automatisk afmeldt på grund af sygdom, bortset fra personer ansat med løntilskud. Afmeldte personer vil ved raskmelding blive mødt med krav om "straksbooking" ved gentilmeldingen efter de første 3 måneder, hvor jobcenteret varetager kontaktforløbet, hvis fristen for booking er overskredet i sygdomsperioden.

Overskrides fristen i de første 3 måneder, hvor arbejdsløshedskassen varetager kontaktforløbet, fastsættes fristen af arbejdsløshedskassen.

Udebliver personen fra jobsamtalen, registrerer arbejdsløshedskassen i de første 3 måneder og jobcenteret efter de første 3 måneder udeblivelsen og sætter en ny frist.

 

 

 

2.16. Selvbooking af andre samtaler end jobsamtaler

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 15. Jobcenteret kan iværksætte særlige aktiviteter, der medvirker til at jobsøgende finder job, og arbejdsgivere rekrutterer arbejdskraft, jf. § 17 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

 

Stk. 2. Personer omfattet af § 1, nr. 1 og 2, og personer omfattet af § 1, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate, har pligt til at møde til særlige aktiviteter på eller arrangeret af jobcenteret, hvis jobcenteret indkalder vedkommende skriftligt og personligt.

 

Stk. 3. Kommunen skal fastsætte nærmere retningslinjer for muligheden for støtte til befordringsgodtgørelse i forbindelse med jobsøgning.

 

 

 

 

Ud over jobsamtaler og fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere kan der være andre typer samtaler eller aktiviteter, som personer i målgruppen for pligt til selvbooking enten kan eller skal møde op til.

Jobcenteret har mulighed for at indkalde til sådanne andre samtaler end jobsamtaler, fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere eller aktiviteter.

Vil jobcenteret give en personen mulighed for selv at booke en anden samtale eller aktivitet – med mødepligt – må jobcenteret skrive til personen, at denne har mulighed for at booke samtalen og samtidig gøre opmærksom på, at hvis personen ikke selvbooker, vil vedkommende blive indkaldt til den pågældende samtale eller aktivitet.

 

 

 

3. Vejledningspligt om selvbooking

 

 

Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats

 

 

 

§ 44.

 

(…)

 

 

 

Stk. 2. Det er en betingelse for pligt til selvbooking, at personen forinden er blevet vejledt om selvbooking og om konsekvenserne af manglende selvbooking. Arbejdsløshedskassen vejleder personer omfattet af § 1, nr. 1, om pligt til selvbooking.

 

 

 

Bekendtgørelse om en a-kasses pligt til at vejlede mv.

 

 

 

§ 6. Når et medlem bliver ledigt, skal a-kassen vejlede medlemmet om digitale pligter på Jobnet og a-kassens digitale selvbookingsystem og om, hvilke konsekvenser det har for retten til dagpenge, hvis medlemmet ikke overholder pligterne på Jobnet og a-kassens digitale selvbookingsystem, herunder frister, jf. stk. 2-3.

 

Stk. 2. A-kassen skal vejlede om:

 

1) Pligten til at gøre sig bekendt med frister for selvbooking på Jobnet og med mødeindkaldelser, tilbud mv. i den offentlige digitale postløsning (borger.dk eller e-Boks) eller i almindelig brevpost.

 

2) Pligten til at selv at booke samtaler med jobcenteret, anden aktør og a-kassen.

 

3) At medlemmet bliver afmeldt i jobcenteret, hvis medlemmet ikke selv booker en samtale inden for den fastsatte frist.

 

4) Muligheden for at blive fritaget for pligten til selvbooking.

 

Stk. 3.

 

 

 

 

 

 

En person, der er omfattet af pligt til selvbooking af jobsamtaler skal være vejledt om selvbooking og om konsekvenserne af manglende selvbooking af en jobsamtale eller fælles jobsamtale for dagpengemodtagere. Det betyder, at en person, der er fritaget for eller har fået frataget retten til selv at booke jobsamtaler eller fælles jobsamtaler for dagpengemodtagere, ikke skal vejledes om selvbooking og om konsekvenserne af manglende selvbooking af en jobsamtale.

Arbejdsløshedskassen vejleder egne medlemmer om pligt til selvbooking af jobsamtaler. Jobcenteret vejleder øvrige målgrupper, som er omfattet af pligt til selvbooking.

Når en dagpengemodtager bliver ledig, skal arbejdsløshedskassen således informere om pligten til selvbooking af jobsamtale med arbejdsløshedskassen, jobcenteret eller hos anden aktør via/på Jobnet. Der henvises til vejledning om en a-kasses pligt til at vejlede mv.

4. Frikommuner

Frikommuner, som har forsøg med kontaktforløbet, følger setup’et for selvbooking, hvis de vælger at give frist til selvbooking af jobsamtaler.

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, den 20. december 2023

Tine Skovgaard Lund

/ Hinna Anwar

Officielle noter

1) Kontanthjælpsmodtagere omfatter: Jobparate og aktivitetsparate personer, som er fyldt 30 år, og jobparate og aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager kontanthjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

2) Uddannelseshjælpsmodtagere omfatter: Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, om som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

3) Kontanthjælpsmodtagere omfatter: Jobparate og aktivitetsparate personer, som er fyldt 30 år, og jobparate og aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager kontanthjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

4) Uddannelseshjælpsmodtagere omfatter: Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, om som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

5) Kontanthjælpsmodtagere omfatter: Jobparate og aktivitetsparate personer, som er fyldt 30 år, og jobparate og aktivitetsparate personer under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager kontanthjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, og som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

6) Uddannelseshjælpsmodtagere omfatter: Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, om som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

7) Uddannelseshjælpsmodtagere omfatter: Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, om som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

8) Uddannelseshjælpsmodtagere omfatter: Uddannelsesparate og aktivitetsparate personer under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse, som modtager uddannelseshjælp eller overgangsydelse efter lov om aktiv socialpolitik, om som ikke er omfattet af introduktionsprogrammet efter integrationsloven.

Til toppen