Bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet
Social-, og Bolig- og Ældreministeriets bekendtgørelse nr. 1295 af 14/11 2023.
I medfør af § 82, stk. 4, og § 84, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 1109 af 24. august 2023, fastsættes:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde og indberetningspligt
§ 1. Bekendtgørelsen finder anvendelse i forbindelse med kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger til Social-, Bolig- og Ældreministeriet om følgende:
1) Anbringelser af børn og unge uden for hjemmet efter §§ 46, 47 og 49, § 62, stk. 2, § 67, § 143, stk. 1 og 2, og § 151 i barnets lov, og § 14, stk. 1-4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
2) Døgnophold for unge i alderen 18-22 år efter § 114, stk. 1, nr. 1, og § 120 i barnets lov.
3) Indsatser og støtte til børn og unge efter §§ 30 og 31, § 32, stk. 1, § 35, stk. 1, 3 og 4, §§ 38 og 39, § 45, stk. 3, § 53, stk. 1 og 2, § 54, stk. 1 og 2, § 75, § 81, stk. 1 og 4, § 114, stk. 1, nr. 2-4, og stk. 2, og §§ 115, 118, 127 og 130 i barnets lov, og § 12 og § 13, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
4) Underretninger fra andre kommuner, fagpersoner og borgere, som udtrykker bekymring for et barn eller ung, jf. §§ 132, 133 og 135 i barnets lov.
5) Behandling af borgere med stofmisbrug efter § 101 i lov om social service og § 33 i barnets lov.
6) Indsatser for borgere, der benytter tilbud efter §§ 82 a eller 82 b i lov om social service, eller hvor kommunen har truffet en afgørelse efter §§ 85, 85 a, 95-98, 102-104, 107 eller 108 i lov om social service.
7) Afgørelser i sager om støtte til køb af bil m.v. efter § 114 i lov om social service, herunder afgørelser om støtte til børn og unge under 18 år efter § 114 i lov om social service i medfør af § 90, stk. 1, nr. 7, i barnets lov.
8) Handicapkompenserende indsatser givet til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter § 82, stk. 1, nr. 1-4, § 89, stk. 1, og § 90, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov.
9) Udgifter og egenbetalinger for enhver person, hvor kommunen har afholdt en udgift eller modtaget egenbetaling, som er konteret i foregående regnskabsår, vedrørende:
a) Hjælp og støtte til børn og unge med funktionsnedsættelse og deres familier efter § 32 a, stk. 6 og §§ 41, 42, 44 og 45 i lov om social service.
b) Hjælp og støtte til børn og unge efter § 52, stk. 3, nr. 2 og 4-9, §§ 52 a, 54, 54 a og 58, § 68 b, stk. 4, § 72, § 76, stk. 2, stk. 3, nr. 1-4, og stk. 5, 6 og 8, og § 76 a i lov om social service.
c) Hjælp og støtte efter § 85 i lov om social service, der er ydet til socialpædagogisk støtte i botilbudslignende tilbud, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om socialtilsyn.
d) Hjælp og støtte efter §§ 95-98, 100, 103-105, 107-110, 113, 114, 116 og 118 i lov om social service.
e) Egenbetaling efter §§ 159 og 160, § 161, stk. 2, og § 163, stk. 2 og 3, i lov om social service.
Stk. 2. Medmindre andet fremgår af bestemmelserne i bekendtgørelsen, påhviler indberetningspligten handlekommunen. Ved handlekommune forstås i denne bekendtgørelse den kommune, der har pligt til at yde den hjælp, indberetningen vedrører.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen i handlekommunen er ansvarlig for at sikre, at de indberettede oplysninger efter § 1 er retvisende, og at oplysningerne indberettes rettidigt efter de angivne frister i bekendtgørelsen.
Stk. 4. De nærmere regler om pligt til indberetning af oplysninger fremgår af kapitel 2-10.
Dataansvar m.v.
§ 2. Social-, Bolig- og Ældreministeriet er dataansvarlig for de indberettede oplysninger.
Stk. 2. De indberettede oplysninger kan alene behandles med henblik på at udføre statistiske eller videnskabelige undersøgelser af væsentlig samfundsmæssig betydning. Behandlingen af oplysningerne skal være nødvendig for udførelsen af undersøgelserne.
Stk. 3. Danmarks Statistik er databehandler for Social-, Bolig- og Ældreministeriet.
Stk. 4. Danmarks Statistik er ansvarlig for at overholde Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesforordningen) og databeskyttelsesloven.
Sikring af datakvalitet
§ 3. Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan kræve, at kommunalbestyrelsen skal bidrage til at validere og kvalitetssikre de indberettede oplysninger, ved at kommunalbestyrelsen endeligt godkender oplysningerne, så det sikres, at oplysningerne er retvisende. Kommunalbestyrelsen har pligt til at reagere på en eventuel henvendelse fra Social-, Bolig- og Ældreministeriet inden for 4 uger.
Stk. 2. Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan kræve, at fejlbehæftede indberetninger korrigeres, så de indberettede oplysninger er retvisende.
Stk. 3. Hvis der konstateres fejl i kommunens registrerings- eller indberetningspraksis, kan Social-, Bolig- og Ældreministeriet kræve dette udbedret.
Ændring af kommunens administrative systemer
§ 4. Kommunalbestyrelsen skal orientere Danmarks Statistik forud for systemmæssige ændringer i eller udskiftning af kommunens administrative systemer.
Varsling ved ændring af indberetningskrav
§ 5. Ved ændring af krav til kommunalbestyrelsernes leverancer, herunder krav til leveranceform eller leveranceformat, skal Social-, Bolig- og Ældreministeriet orientere kommunalbestyrelserne herom, senest 6 måneder inden ændringen idriftsættes. Denne orientering foretages via en nyhed på Social-, Bolig- og Ældreministeriets hjemmeside. Herudover sendes et varslingsbrev til kommunerne og alle kendte systemleverandører.
Indberetning af oplysninger og krav til dataleveranceform og dataleveranceformat
§ 6. Oplysninger efter denne bekendtgørelse skal, medmindre andet aftales med Danmarks Statistik, indberettes
1) via system-til-system-overførsler til Danmarks Statistik, jf. dog § 27, eller
2) via Danmarks Statistiks indberetningsløsning på Virk.dk (digital selvbetjening), som kan tilgås via statistikkens oplysningsside på Danmarks Statistiks hjemmeside.
Stk. 2. Ved brug af Danmarks Statistiks indberetningsløsning, jf. stk. 1, nr. 2, skal data enten indberettes via de webløsninger, som Danmarks Statistik stiller til rådighed, eller via upload i form af regneark eller systemgenererede datasæt som txt-filer. Oplysningerne efter 1. pkt. skal indberettes med brug af digital medarbejdersignatur eller MitID.
Stk. 3. Indberetning af oplysninger skal overholde de krav til dataleveranceform og dataleveranceformat, som Danmarks Statistik fastlægger i indberetningernes kravspecifikationer, som kan tilgås via statistikkernes oplysningssider på Danmarks Statistiks hjemmeside.
Stk. 4. Til alle dataleverancer skal tilføjes metadata om dataleverancen.
Stk. 5. Dataoverførsel skal ske via krypterede forbindelser til Danmarks Statistik.
Udarbejdelse af handlingsplan
§ 7. En handlingsplan skal for at sikre rettidige og retvisende dataindberetninger efter § 82, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område indeholde en konkret og målrettet beskrivelse af, hvilke initiativer kommunalbestyrelsen vil iværksætte for fremadrettet at sikre, at de indberettede oplysninger er retvisende, og at indberetningen sker rettidigt.
Stk. 2. Social-, Bolig- og Ældreministeriet kan bestemme, at en handlingsplan efter stk. 1 skal udarbejdes og iværksættes inden for 3 måneder.
Kapitel 2
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger om anbringelser af børn og unge uden for hjemmet og om døgnophold for unge i alderen 18-22 år
§ 8. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1-8 i bilag 1, om anbringelser af børn og unge i alderen 0-17 år uden for hjemmet efter:
1) § 46 i barnets lov.
2) § 47 i barnets lov.
3) § 49 i barnets lov.
4) § 62, stk. 2, i barnets lov.
5) § 67 i barnets lov.
6) § 143, stk. 1 og 2, i barnets lov.
7) § 151 i barnets lov.
8) § 14, stk. 1-4, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
§ 9. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 9-14 i bilag 1, om døgnophold for unge i alderen 18-22 år efter:
1) § 114, stk. 1, nr. 1, i barnets lov.
2) § 120 i barnets lov.
Stk. 2. Der skal indberettes oplysninger, hver gang der etableres døgnophold, herunder ved opretholdelse eller genetablering af døgnophold efter perioder med ophør for unge mellem 18 og 22 år.
§ 10. Hvis en afgørelse er iværksat, eller en sagshændelse er indtruffet, men en anden instans efterfølgende træffer afgørelse om ændring, skal dette indberettes. Hvis en klage har haft opsættende virkning for kommunalbestyrelsens afgørelse, eller afgørelsen af anden årsag ikke er trådt i kraft, indberettes alene den afgørelse, der er trådt i kraft.
§ 11. Oplysningerne efter §§ 8 og 9 skal indberettes for et kvartal senest den sidste dag i måneden efter kvartalets afslutning.
§ 12. Oplysningerne efter §§ 8 og 9 skal indberettes som angivet i § 6.
Kapitel 3
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger om indsatser og støtte til børn og unge
§ 13. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1 og 2 i bilag 2, om indsatser og støtte til børn og unge efter:
1) § 30 i barnets lov.
2) § 31 i barnets lov.
3) § 32, stk. 1, i barnets lov.
4) § 35, stk. 1, 3 og 4, i barnets lov.
5) § 38 i barnets lov.
6) § 39 i barnets lov.
7) § 45, stk. 3, i barnets lov.
8) § 53, stk. 1 og 2, i barnets lov.
9) § 54, stk. 1 og 2, i barnets lov.
10) § 75 i barnets lov.
11) § 81, stk. 1 og 4, i barnets lov.
12) § 114, stk. 1, nr. 2-4, og stk. 2, i barnets lov.
13) § 115 i barnets lov.
14) § 118 i barnets lov.
15) § 127 i barnets lov.
16) § 130 i barnets lov.
17) § 12 i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
18) § 13, stk. 1, i lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet.
§ 14. Oplysningerne efter § 13 skal enten indberettes dagligt, månedligt, kvartalsvis eller årligt og senest med udgangen af januar måned, året efter indsatsen eller støtten er iværksat.
§ 15. Oplysningerne efter § 13 skal indberettes som angivet i § 6.
Kapitel 4
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger om underretninger fra andre kommuner, fagpersoner og borgere, som udtrykker bekymring for et barn eller ung
§ 16. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1 i bilag 3, om underretninger fra andre kommuner, fagpersoner og borgere, som udtrykker bekymring for et barn i alderen 0-17 år efter §§ 132, 133 og 135 i barnets lov.
§ 17. Oplysningerne efter § 13 skal enten indberettes dagligt, månedligt, kvartalsvis eller årligt og senest med udgangen af januar måned, året efter underretningen er modtaget.
§ 18. Oplysningerne efter § 16 skal indberettes som angivet i § 6.
Kapitel 5
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger vedrørende behandling af personer med stofmisbrug efter § 101 i lov om social service og § 33 i barnets lov
§ 19. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1-4 i bilag 4, om borgere, hvor der i offentlige og private behandlingstilbud bliver anmodet om og eventuelt givet behandling for stofmisbrug efter § 101 i lov om social service eller § 33 i barnets lov.
§ 20. Oplysningerne efter § 19 skal indberettes månedligt. Indberetningen skal omfatte de anmodninger, iværksættelser, tilbudstilknytninger, herunder eventuelle ændringer i behandlingsintensitet, behandlingstype og tilbudsskift, samt afsluttede behandlingsforløb, der har været i løbet af måneden. Indberetningen skal ske senest 15 dage efter udgangen af måneden.
§ 21. Oplysningerne efter § 19 skal indberettes som angivet i § 6.
Kapitel 6
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger om udvalgte ydelser til voksne med handicap og udsatte voksne
§ 22. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1 i bilag 5, om indsatser for enhver person, der benytter et tilbud, er visiteret til eller visiteres til en ydelse efter:
1) § 82 a i lov om social service.
2) § 82 b i lov om social service.
3) § 85 i lov om social service.
4) § 85 a i lov om social service.
5) §§ 95-98 i lov om social service.
6) §§ 102-104 i lov om social service.
7) § 107 i lov om social service.
8) § 108 i lov om social service.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan indberette de supplerende oplysninger fra KL's projekt Fælles Faglige Begreber, der fremgår af tabel 2 i bilag 5, om indsatser for enhver person, der benytter et tilbud, er visiteret til eller visiteres efter §§ 82 a-82 d, 85, 103, 104, 107 og 108 i lov om social service.
§ 23. Oplysningerne efter § 22, stk. 1, skal indberettes månedligt senest 14 dage efter månedens afslutning.
Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen indberetter oplysninger efter § 22, stk. 2, skal disse indberettes månedligt senest 14 dage efter månedens afslutning.
§ 24. Oplysningerne efter § 22, stk. 1, skal indberettes som angivet i § 6.
Stk. 2. Dataleverancer efter stk. 1, skal være fuld bestand og indeholde oplysninger fra 1. januar 2015 og frem, dog alene fra 1. juli 2020 og frem for ydelser efter § 82 b i lov om social service og fra 1. januar 2024 og frem for ydelser efter §§ 82 a og 85 a i lov om social service. Kommunalbestyrelsen kan indberette oplysninger fra 1. juli 2020 til 31. december 2023 for ydelser efter § 82 a i lov om social service.
Stk. 3. Hvis kommunalbestyrelsen indberetter oplysninger efter § 22, stk. 2, skal disse indberettes som angivet i § 6, stk. 1, nr. 1.
Kapitel 7
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger om støtte til køb af bil
§ 25. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1 i bilag 6, om afgørelser i sager om støtte til køb af bil m.v. efter § 114 i lov om social service, herunder afgørelser om støtte til børn og unge under 18 år efter § 114 i lov om social service i medfør af § 90, stk. 1, nr. 7, i barnets lov.
§ 26. Oplysningerne efter § 25 skal indberettes senest den 15. januar året efter afgørelsen er truffet.
§ 27. Oplysningerne efter § 25 skal indberettes som angivet i § 6, stk. 1, nr. 2.
Kapitel 8
Kommunalbestyrelsens indberetning af oplysninger om handicapkompenserende indsatser givet til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
§ 28. Kommunalbestyrelsen skal indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1 og 2 i bilag 7, om handicapkompenserende indsatser givet til børn og unge i alderen 0-17 år med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne efter:
1) § 82, stk. 1, nr. 1-4, i barnets lov.
2) § 89, stk. 1, i barnets lov.
3) § 90, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov.
§ 29. Oplysningerne efter § 28 skal enten indberettes dagligt, månedligt, kvartalsvis eller årligt og senest med udgangen af januar måned, året efter indsatsen er givet.
§ 30. Oplysningerne efter § 28 skal indberettes som angivet i § 6.
Kapitel 9
Kommunalbestyrelsens mulighed for indberetning af oplysninger om afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger vedrørende hjælp og støtte til personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, udsatte voksne og udsatte børn og unge
§ 31. Kommunalbestyrelsen i betalingskommunen, som i denne bekendtgørelse forstås som den kommune, der har pligt til at finansiere den kommunale andel af udgifterne til ydelsen, kan indberette de oplysninger, der fremgår af tabel 1 i bilag 8, om udgifter og egenbetalinger for enhver person, hvor kommunen har afholdt en udgift eller modtaget egenbetaling, som er konteret i foregående regnskabsår, vedrørende:
1) § 32 a, stk. 6, i lov om social service.
2) § 42 i lov om social service.
3) § 44 i lov om social service.
4) § 45 i lov om social service.
5) § 52, stk. 3, nr. 2, 4, 5 og 7-9, i lov om social service.
6) § 52, stk. 3, nr. 6, i lov om social service ved udpegning af en fast kontaktperson for barnet eller den unge.
7) § 52 a i lov om social service.
8) § 54 i lov om social service.
9) § 54 a i lov om social service.
10) § 58 i lov om social service.
11) § 68 b, stk. 4, i lov om social service.
12) § 72 i lov om social service.
13) § 76, stk. 2, stk. 3, nr. 1-4, og stk. 5, 6 og 8, i lov om social service.
14) § 76 a i lov om social service.
15) § 85 i lov om social service, der er ydet til socialpædagogisk støtte i botilbudslignende tilbud, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om socialtilsyn.
16) §§ 95-98 i lov om social service.
17) § 100 i lov om social service.
18) §§ 103-105 i lov om social service.
19) §§ 107-110 i lov om social service.
20) § 113 i lov om social service.
21) § 114 i lov om social service.
22) § 116 i lov om social service.
23) § 118 i lov om social service.
24) § 159 i lov om social service.
25) § 160 i lov om social service.
26) § 161, stk. 2, i lov om social service.
27) § 163, stk. 2 og 3, i lov om social service.
§ 32. Hvis kommunalbestyrelsen i betalingskommunen indberetter oplysninger efter § 31, skal disse indberettes årligt senest 15. april i det efterfølgende år.
§ 33. Hvis kommunalbestyrelsen i betalingskommunen indberetter oplysninger efter § 31, skal disse indberettes som angivet i § 6.
Kapitel 10
Ikrafttræden
§ 34. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1542 af 19. december 2022 om dataindberetninger på socialområdet ophæves.
Bilag 1 – Indberetning af oplysninger om anbringelser, jf. kapitel 2
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes ved hver afgørelse om anbringelse uden for hjemmet og ved andre sagshændelser i anbringelsesforløbet, jf. § 8:
|
Tabel 2. Oplysninger, der skal indberettes ved hver afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, jf. § 8:
|
Tabel 3. Oplysninger, der skal indberettes ved hver iværksættelse eller planlagt iværksættelse af en anbringelse, jf. § 8:
|
Tabel 4. Oplysninger, der skal indberettes ved barnets eller den unges flytning til et nyt anbringelsessted, jf. § 8:
|
Tabel 5. Oplysninger, der skal indberettes ved ændring af lovgrundlaget for en anbringelse, jf. § 8:
|
Tabel 6. Oplysninger, der skal indberettes ved hjemgivelse af barnet eller den unge og ved ophør af anbringelsen, jf. § 8:
|
Tabel 7. Oplysninger, der skal indberettes, hvis kommunen afgiver handlekommuneforpligtelsen til en anden kommune ved fortsatte anbringelser, jf. § 8:
|
Tabel 8. Oplysninger, der skal indberettes, hvis kommunen overtager handlekommuneforpligtelsen fra en anden kommune ved fortsatte anbringelser, jf. § 8:
|
Tabel 9. Oplysninger, der skal indberettes ved hver afgørelse om eller sagshændelse i forbindelse med døgnophold for unge i alderen 18-22 år efter § 114, stk. 1, nr. 1, eller § 120 i barnets lov, jf. § 9:
|
Tabel 10. Oplysninger, der skal indberettes ved afgørelse om opretholdelse af døgnophold fra det fyldte 18. år eller ved genetablering af døgnophold, herunder ved genetablering efter perioder med ophør for unge mellem 18 og 22 år, jf. § 9:
|
Tabel 11. Oplysninger, der skal indberettes, hvis kommunen afgiver handlekommuneforpligtelsen til en anden kommune for en ung, der fortsat er i døgnophold, jf. § 9:
|
Tabel 12. Oplysninger, der skal indberettes, hvis kommunen overtager handlekommuneforpligtelsen fra en anden kommune for en ung, der fortsat er i døgnophold, jf. § 9:
|
Tabel 13. Oplysninger, der skal indberettes ved ændring af anbringelsessted for en ung, der fortsat er i døgnophold, jf. § 9:
|
Tabel 14. Oplysninger, der skal indberettes ved ophør af døgnophold, jf. § 9:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
Dato for hjemgivelse/ophør
|
Dato for hjemgivelse og ophør af døgnophold.
|
Årsag eller årsager til ophør
|
Oplysning om, hvorfor døgnopholdet ophører. Angives ved ét eller flere af følgende forhold:
Formålet med døgnopholdet er opnået.
Formålet med døgnopholdet kan ikke opnås.
Den unge fylder 23 år.
Anbringelsen ophører på den unges eller anbringelsesstedets foranledning.
Anden årsag.
|
Hvor tager den unge ophold
|
Oplysning om, hvor den unge tager ophold efter ophøret af døgnopholdet. Angives ved ét af følgende forhold:
Forældre.
Adoptivforældre.
Øvrig familie eller netværk.
Egen bolig eller delebolig, der er uvisiteret.
Botilbud for voksne.
Andet sted. |
Tabeloversigt – bilag 1
| ||
Alder
|
Afgørelse eller sagshændelse
|
Tabeller, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende afgørelse eller sagshændelse
|
0-17 år
|
Afgørelse om anbringelse
|
Tabel 1 og 2
|
0-17 år
|
Iværksættelse af anbringelse
|
Tabel 1 og 3
|
0-17 år
|
Ændret anbringelsessted
|
Tabel 1 og 4
|
0-17 år
|
Ændret lovgrundlag for anbringelsen
|
Tabel 1 og 5
|
0-17 år
|
Afgivet handlekommuneforpligtelse
|
Tabel 1 og 7
|
0-17 år
|
Overtaget handlekommuneforpligtelse
|
Tabel 1 og 8
|
0-17 år
|
Hjemgivelse/ophør af anbringelsen
|
Tabel 1 og 6
|
18-22 år
|
Opretholdelse eller genetablering af døgnophold
|
Tabel 9 og 10
|
18-22 år
|
Afgivet handlekommuneforpligtelse
|
Tabel 9 og 11
|
18-22 år
|
Overtaget handlekommuneforpligtelse
|
Tabel 9 og 12
|
18-22 år
|
Ændret anbringelsessted
|
Tabel 9 og 13
|
18-22 år
|
Ophør af anbringelsen
|
Tabel 9 og 14
|
Bilag 2 – Indberetning af oplysninger om indsatser og støtte til børn og unge, jf. kapitel 3
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes ved iværksættelse af en indsats eller støtte, jf. § 13:
|
Tabel 2. Oplysninger, der skal indberettes ved indsatsens ophør, jf. § 13:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
Slutdato for indsatsen eller støtten
|
Dato, hvor indsatsen eller støtten er afsluttet.
Slutdato kan indberettes tomt for et åbent, uafsluttet indsatsforløb, hvor slutdatoen endnu ikke er kendt. Dog skal datoen indberettes ved indsatsen eller støttens afslutning. |
Tabeloversigt – bilag 2
| |
Sagshændelse
|
Tabeller, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende sagshændelse
|
Iværksættelse af indsats
|
Tabel 1
|
Ophør af indsats
|
Tabel 2
|
Bilag 3 – Indberetning af oplysninger om underretninger, jf. kapitel 4
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes ved hver underretning, kommunen modtager, jf. § 16:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
CPR-nummer
|
Barnets eller den unges CPR-nummer, eller såfremt vedkommende ikke har et CPR-nummer: fødselsdato, person-id og køn.
Såfremt underretningen vedrører et ufødt barn: Kommende mors CPR-nummer, eller såfremt hun ikke har et CPR-nummer: fødselsdato og person-id.
|
Person-id-type
|
Oplysning om, hvis CPR-nummer eller person-id der er indberettet. Angives ved ét af følgende forhold:
CPR-nummer for barnet.
CPR-nummer for den kommende mor.
Person-id for barnet, som ikke har fået tildelt et CPR-nummer.
Person-id for den kommende mor, som ikke har fået tildelt et CPR-nummer.
|
Dato for modtagelse af underretningen
|
Dato, hvor kommunen modtog underretningen.
|
Underretningstype
|
Oplysning om, hvem der har underrettet kommunen. Angives ved ét af følgende forhold:
Mellemkommunal underretning eller anden kommunal forvaltning.
Skole eller andet uddannelsessted.
Dagpleje, daginstitution, fritidshjem, ungdomsklub eller SFO.
Sundhedsvæsenet.
Sundhedsplejerske eller tandlæge.
Politi eller domstol.
Barnet eller den unge selv.
Familie eller bekendtskabskreds.
Anonym.
Anbringelsessted.
Foreninger, frivillige organisationer, krise-, misbrugs- og asylcentre.
Andre, som uddybes ved valg.
|
Årsag eller årsager til underretningen
|
Oplysning om, hvad årsagen til underretningen er. Angives ved ét eller flere af følgende forhold:
Forhold ved barnet/den unge:
Misbrug hos barn/ung.
Kriminalitet hos barn/ung.
Skole- eller uddannelsesproblemer hos barn/ung f.eks. fravær.
Anden bekymrende adfærd hos barnet eller den unge f.eks. udadreagerende adfærd.
Betydelig eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos barnet eller den unge.
Sundhedsforhold hos barnet eller den unge.
Overgreb mod barn/ung begået af andre end barnets/den unges forældre f.eks. seksuelt, fysisk vold eller psykisk vold.
Forhold ved forældrene:
Misbrug hos forældre.
Kriminalitet hos forældre.
Anden bekymrende adfærd hos forældre.
Betydelig eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne hos forældre.
Sundhedsforhold hos en eller begge forældre.
Højt konfliktniveau eller vold i hjemmet mellem voksne.
Overgreb mod barn/ung begået af barnets/den unges forældre f.eks. seksuelt, fysisk vold eller psykisk vold.
Utilstrækkelig omsorg fra forældre.
Fogedsag, hjemløshed eller udsættelse fra bolig. |
Tabeloversigt – bilag 3
| |
Sagshændelse
|
Tabel, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende sagshændelse
|
Modtagelse af underretning
|
Tabel 1
|
Bilag 4 – Indberetning af oplysninger om borgere i stofmisbrugsbehandling, jf. kapitel 5
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes ved enhver borgers anmodning om behandling af stofmisbrug, jf. § 19:
|
Tabel 2. Oplysninger, der skal indberettes ved iværksættelse af behandling, jf. § 19:
|
Tabel 3. Oplysninger, der skal indberettes ved tilbudstilknytning, herunder tilbudsskift, ændringer i behandlingsintensitet og behandlingstype, jf. § 19:
|
Tabel 4. Oplysninger, der skal indberettes ved afsluttet behandling, jf. § 19:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
Dato for afsluttet behandling
|
Dato, hvor behandlingen blev afsluttet.
|
Status på stofmisbrug ved afsluttet behandling
|
Oplysning om borgerens stofmisbrug ved behandlingens afslutning sammenlignet med tidligere. Angives ved ét af følgende forhold:
Ophørt.
Reduceret.
Stabiliseret.
Tilbagefald.
Ikke færdigbehandlet.
|
Årsag til afsluttet behandling
|
Oplysning om, hvorfor behandlingen er afsluttet. Angives ved ét af følgende forhold:
Borgeren udeblevet.
Borgeren afsluttet mod givent råd.
Borgeren død.
Borgeren flyttet.
Borgeren færdigbehandlet.
Borgeren overgået til Kriminalforsorgen.
Borgeren udskrevet til andet tilbud.
Borgeren udskrevet til hospital.
Borgeren bortvist.
Anden årsag til afsluttet behandling, som uddybes ved valg. |
Tabeloversigt – bilag 4
| |
Afgørelse eller sagshændelse
|
Tabeller, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende afgørelse eller sagshændelse
|
Anmodning om behandling
|
Tabel 1
|
Iværksættelse af behandling
|
Tabel 2
|
Tilknytning til tilbud
|
Tabel 3
|
Afslutning af behandling
|
Tabel 4
|
Bilag 5 – Indberetning af oplysninger om udvalgte ydelser givet til voksne med handicap og udsatte voksne, jf. kapitel 6
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes for alle personer, som benytter et tilbud, er visiteret til eller visiteres til en ydelse efter §§ 82 a, 82 b, 85, 85 a, 95-98, 102-104, 107 og 108 i lov om social service, jf. § 22, stk. 1:
|
Tabel 2. Supplerende oplysninger fra KL's projekt Fælles Faglige Begreber, der kan indberettes for alle personer, som benytter et tilbud, er visiteret til eller visiteres til en ydelse efter §§ 82 a-82 d, 85, 103-104, 107 og 108 i lov om social service, jf. § 22, stk. 2:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
Ydelse efter lov om social service med afsæt i KL's projekt Fælles Faglige Begreber.
|
Oplysning om, hvilken ydelse der gives til borgeren efter lov om social service. Angives ved ét eller flere af følgende forhold:
Ophold
Akut ophold, jf. § 82 c.
Midlertidigt ophold, jf. § 107.
Længerevarende ophold, jf. § 108.
Forebyggende hjælp og støtte
Gruppebaseret hjælp og støtte, jf. § 82 a.
Individuel tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte, jf. § 82 b.
Akut rådgivning, omsorg og støtte, jf. § 82 c.
Gruppebaseret hjælp og støtte leveret med i samarbejde med frivillige, jf. § 82 d.
Individuel tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte leveret med i samarbejde med frivillige, jf. § 82 d.
Socialpædagogisk støtte
Støtte til daglige opgaver i hjemmet, jf. § 85.
Støtte til administration, jf. § 85.
Støtte til etablering i bolig, jf. § 85.
Støtte til kontakt til offentlige og private instanser, jf. § 85.
Støtte til transport, jf. § 85.
Støtte til beskæftigelse, jf. § 85.
Støtte til uddannelse, jf. § 85.
Støtte til sociale relationer, jf. § 85.
Støtte til varetagelse af forældrerollen, jf. § 85.
Støtte til behandling, jf. § 85.
Støtte til sund levevis, jf. § 85.
Støtte til seksualitet, jf. § 85.
Støtte til psykisk trivsel, jf. § 85.
Afklaring
Pædagogisk udredning, jf. § 85.
Beskyttet beskæftigelse
Service, jf. § 103.
Produktion og værksted, jf. § 103.
Praktikforløb, jf. § 103.
Aktivitet og samvær
Social aktivitet, jf. § 104.
Fysisk aktivitet, jf. § 104.
Sansestimulerende aktivitet, jf. § 104.
Oplevelsesaktivitet, jf. § 104.
Kreativ aktivitet, jf. § 104.
Kompetencegivende aktivitet, jf. § 104.
|
Tilbudstype med afsæt i KL's projekt Fælles Faglige Begreber
|
Oplysninger om typen af tilbud, der leverer ydelsen til borgeren efter lov om social service. Angives ved ét af følgende forhold:
Mobile tilbud:
Mobilt tilbud, der leverer ydelser efter §§ 82 a, 82 b, 82 d og 85.
Sociale akuttilbud:
Socialt akuttilbud, der leverer ydelser efter § 82 c.
Dagtilbud til voksne:
Beskyttet beskæftigelsestilbud, der leverer ydelser efter § 103.
Aktivitets- og samværstilbud, der leverer ydelser efter § 104.
Botilbud til voksne:
Midlertidigt botilbud, der leverer ydelser efter § 107.
Længerevarende botilbud, der leverer ydelser efter § 108.
Almindeligt længerevarende botilbud, der leverer ydelser efter § 108.
Sikret længerevarende tilbud, der leverer ydelser efter § 108.
Botilbudslignende tilbud:
Almen ældre- og handicapvenlig bolig, jf. § 105 i lov om almene boliger m.v., hvor der leveres ydelser efter § 85 i lov i social service.
|
Funktioner og forhold
|
Oplysning om funktioner og forhold, der er undersøgt som led i udredningen/opfølgning af borgerens indsats Angives ved ét eller flere af følgende undertemaer vedrørende funktioner og forhold:
Fysiske funktioner:
Hørelse.
Stemme og tale.
Syn.
Bevægelse.
Smerte og sansefunktioner.
Mentale funktioner:
Bevidsthedstilstand.
Orienteringsevne.
Igangsætning om motivation.
Intellektuelle funktioner.
Psykosociale funktioner.
Hukommelse.
Følelser og adfærd.
Opmærksomhed og koncentrationsevne.
Virkelighedsopfattelse.
Organisering og planlægning.
Problemløsning.
Indsigt i egen situation.
Sociale forhold:
Familiesituation.
Boligsituation.
Økonomisk situation.
Uddannelse og job.
Interesser.
Traumatiske oplevelser.
Kriminalitet.
Prostitution.
Sundhedsforhold:
Kost.
Døgnrytme.
Motion.
Rygning.
Rusmidler.
Fysisk helbred.
Sundhedsfaglig behandling og træning.
|
Omgivelsesfaktorer
|
Oplysning om borgerens omgivelsesfaktorer, som har betydning for borgerens funktionsevneniveau. Angives ved ét eller flere af følgende forhold
Boligområde.
Holdninger i omgivelserne.
Personer i netværk.
|
Undertema, der arbejdes med i forbindelse med borgerens indsats
|
Oplysning af undertema, der arbejdes med i forbindelse med borgerens indsatser. Angives ved ét eller flere af følgende forhold:
Relationer:
Samspil og kontakt.
Sociale fællesskaber.
Varetage relationer til netværk.
Samfundsliv:
Varetage uddannelse.
Varetage beskæftigelse.
Varetage økonomi.
Kommunikation:
Forstå meddelelser.
Fremstille meddelelser.
Samtale.
Anvendelse af kommunikationsmidler og –teknikker.
Praktiske opgaver:
Hjælp og omsorg for andre.
Passe ejendele.
Indkøb.
Madlavning.
Rengøring.
Tøjvask.
Skaffe sig bolig.
Egenomsorg:
Af- og påklædning.
Vask.
Kropspleje.
Spise.
Drikke.
Toiletbesøg.
Seksuel aktivitet.
Varetage egen sundhed.
Mobilitet:
Gang og bevægelse.
Ændre og opretholde kropsstilling.
Bære, flytte og håndtere genstande.
Færden med transportmidler.
|
Funktionsevneniveau pr. udredt tema
|
Oplysning om funktionsevneniveau pr. undertema, der arbejdes med i forbindelse med borgerens indsats. Angives for hvert relevant undertema:
Ingen nedsat funktionsevne.
Let nedsat funktionsevne.
Moderat nedsat funktionsevne.
Svært nedsat funktionsevne.
Fuldstændigt nedsat funktionsevne.
|
Borgers støttebehov
|
Oplysning om borgerens samlede støttebehov. Angives ved ét af følgende forhold:
Intet støttebehov.
Let støttebehov.
Moderat støttebehov.
Højt støttebehov.
Fuldstændig støttebehov.
|
Måltype
|
Oplysning om måltype pr. undertema, der arbejdes med i forbindelse med borgerens indsats. Angives ved ét af følgende forhold:
Udvikle funktionsevne.
Fastholde funktionsevne.
Begrænse tab af funktionsevne.
|
Opfølgningsdato
|
Dato for næste opfølgning for borgers indsats.
|
Forventet funktionsevnevurdering
|
Oplysning om borgerens forventede funktionsevneniveau ved næste opfølgningstidspunkt for den eller de undertemaer, der arbejdes med i borgerens indsatser:
Ingen nedsat funktionsevne.
Let nedsat funktionsevne.
Moderat nedsat funktionsevne.
Svært nedsat funktionsevne.
Fuldstændigt nedsat funktionsevne. |
Tabeloversigt – bilag 5
| |
Sagshændelse
|
Tabeller, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende sagshændelse
|
Visitation og ophør af tilbud eller ydelse
|
Tabel 1
|
Visitation, opfølgning og ophør af tilbud eller ydelse med afsæt i KL's projekt om Fælles Faglige Begreber
|
Tabel 2
|
Bilag 6 – Indberetning af oplysninger om støtte til køb af bil, jf. kapitel 7
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes om afgørelser i sager om støtte til køb af bil m.v., jf. § 25:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
Indberettende kommune
|
Kommunenavn og kommunenummer på indberettende kommune.
|
Sagsbehandlers eller kontaktpersons e-mailadresse
|
E-mailadresse på sagsbehandler eller kontaktperson.
|
CPR-nummer
|
Borgerens CPR-nummer.
|
Dato for modtaget ansøgning
|
Dato, hvor kommunen har modtaget ansøgningen om bilstøtte.
|
Dato for hvornår kommunen har truffet afgørelse.
|
Dato, hvor kommunen har truffet afgørelsen om bilstøtte.
|
Lovgrundlag for afgørelsen
|
Oplysning om, hvilken bestemmelse afgørelsen er truffet på baggrund af. Angives ved ét af følgende forhold:
Behov for kørsel til og fra arbejdet, jf. § 3, stk. 1, nr. 1, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
Behov for kørsel til og fra uddannelse, jf. § 3, stk. 1, nr. 2, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
Behov for kørsel i øvrigt, jf. § 3, stk. 1, nr. 3, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
|
Indhold af afgørelsen
|
Oplysning om indholdet af afgørelsen. Angives ved ét af følgende forhold:
Afslag på støtte til køb af bil.
Bevilling af støtte til køb af bil.
Frakendelse af tidligere bevilget støtte før låneperiodens udløb.
|
Hvad har kommunalbestyrelsen bevilget støtte til eller givet afslag på
|
Oplysning om, hvad der er bevilget støtte til eller givet afslag på. Angives ved ét af følgende forhold:
Lån til bil efter § 7, stk. 1, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
Lån til bil efter § 7, stk. 2, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
Udskiftning efter § 10, stk. 1, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
Førtidig udskiftning efter § 10, stk. 2, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
|
Støtte bevilget i forbindelse med udskiftning
|
Oplysning om, hvilken støtte der er bevilget i forbindelse med udskiftning af bil. Angives ved ét af følgende forhold:
Lån til bil efter § 7, stk. 1, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
Lån til bil efter § 7, stk. 2, i bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter lov om social service.
|
Har borgeren i forbindelse med udskiftningen afgivet erklæring på tro og love om fortsat mindst samme kørselsbehov og mindst samme funktionsnedsættelse?
|
Ja.
Nej.
|
Størrelsen af det bevilgede lån
|
Angives i hele kroner.
Der anføres størrelsen af det bevilgede lån som helhed, altså før fratræk af eventuelt provenu fra tidligere bevilget bil og eksklusive særlige indretninger.
|
Alle begrundelser, der er givet for afslag eller frakendelse
|
Oplysning om begrundelse(r) for afslag. Angives ved ét eller flere af følgende forhold:
Helbred.
Gangdistance.
Kørselsbehov.
Mulighed for benyttelse af andre kørselsordninger.
Andet, som uddybes ved valg. |
Tabeloversigt – bilag 6
| |
Afgørelse eller sagshændelse
|
Tabel, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende afgørelse eller sagshændelse
|
Afgørelse
|
Tabel 1
|
Bilag 7 – Indberetning af oplysninger om handicapkompenserende indsatser givet til børn og unge med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, jf. kapitel 8
Tabel 1. Oplysninger, der skal indberettes ved iværksættelse af en indsats, jf. § 28:
|
Tabel 2. Oplysninger, der skal indberettes ved indsatsens ophør, jf. § 28:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
Såfremt indsatsen er ophørt: Slutdato
|
Slutdato for perioden, som indsatsen er givet i.
Slutdato kan indberettes tomt for et åbent, uafsluttet indsatsforløb, hvor slutdatoen endnu ikke er kendt. Dog skal datoen indberettes ved indsatsforløbets afslutning |
Tabeloversigt – bilag 7
| |
Sagshændelse
|
Tabeller, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende sagshændelse
|
Iværksættelse af indsats
|
Tabel 1
|
Ophør af indsats
|
Tabel 2
|
Bilag 8 – Mulig indberetning af oplysninger om afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger, jf. kapitel 9
Tabel 1. Oplysninger om afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger, der kan indberettes af betalingskommunen ved visse indsatser, jf. § 31:
Oplysning
|
Beskrivelse eller valgmuligheder
|
CPR-nummer
|
Barnets/den unges eller borgerens CPR-nummer, eller såfremt der er tale om et barn/ung eller en borger uden et CPR-nummer: person-id.
|
Kontonummer, jf. Cirkulære om budget- og regnskabssystem for kommuner
|
Kontonummer, svarende til indsatsen, som beløbet vedrører, jf. § 31.
Der skal indberettes hovedkonto, hovedfunktion, funktion, dranst og gruppering.
|
Beløb for afholdt udgift og modtaget egenbetaling
|
Afholdte bruttoudgifter i kr., som er konteret i foregående regnskabsår
Hvis det er egenbetaling eller negativ udgift, skal der være minus foran beløbet.
|
Startdato
|
Startdato for perioden, som beløbet for den afholdte udgift eller modtagne egenbetaling dækker.
|
Slutdato
|
Slutdato for perioden, som beløbet for den afholdte udgift eller modtagne egenbetaling dækker. |
Tabeloversigt – bilag 8
| |
Afgørelse eller sagshændelse
|
Tabel, som indeholder oplysninger, der skal indberettes ved pågældende afgørelse eller sagshændelse
|
Afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger
|
Tabel 1
|