Acceptér og Luk
Sådan bruger hjemmesiden cookies
TYPO3 CMS sætter en cookie så snart websiden besøges - denne cookie udløber når du lukker din browser.
Til at måle trafikken på vores website benytter vi Google Analytics, der ligeledes sætter en cookie.
Læs mere
Forlaget Jurainformation§Vallensbækvej 61 · 2625 VallensbækTlf. 70 23 01 02 post(at)jurainformation.dk http://www.jurainformation.dk
Sundhed

Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder

Indenrigs- og Sundhedsministeriets bekendtgørelse nr. 1227 af 1/10 2023.

I medfør af § 118 b i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1011 af 17. juni 2023, fastsættes:

Formål og begreber

§ 1. Kvalitetsstandarder skal understøtte en mere ensartet kvalitet i sundhedsindsatser på tværs af landet, som led i den nationale kvalitetsplan for det nære sundhedsvæsen.

Stk. 2. Kvalitetsstandarder skal fastsætte forpligtende kvalitetskrav og kvalitetsanbefalinger til indsatserne gældende for de kommunale og regionale myndigheder, som varetager indsatserne.

Kvalitetsstandarder og rådgivning

§ 2. Sundhedsstyrelsen udarbejder efter bemyndigelse og konkret anmodning fra indenrigs- og sundhedsministeren nationale kvalitetsstandarder med konkrete kvalitetskrav og -anbefalinger til indsatser, herunder om krav til og tilrettelæggelse af indsatserne i henhold til sundhedslovens afsnit IX om kommunale sundhedsydelser.

§ 3. Sundhedsstyrelsen udarbejder efter bemyndigelse og konkret anmodning fra indenrigs- og sundhedsministeren krav og anbefalinger til regionernes forpligtelse til at rådgive, sparre og vejlede i forbindelse med udførelsen af opgaver i henhold til kvalitetsstandarder efter § 2.

Stk. 2. Læger i almen praksis eller på sygehuse kan give lægefaglig rådgivning, sparring og vejledning. Andre faggrupper på sygehuse med særlige kompetencer kan endvidere give sundhedsfaglig rådgivning, sparring og vejledning. Rådgivningen skal understøtte, at opgaverne varetages på et sundhedsfagligt sikkert grundlag.

Stk. 3. Rådgivningen kan være i relation til et konkret patientforløb eller vedrøre problemstillinger af mere generel karakter.

§ 4. Sundhedsstyrelsen udarbejder kvalitetsstandarder med inddragelse af relevante aktører, jf. §§ 2 og 3, der definerer, beskriver og indeholder krav og anbefalinger til den pågældende indsats. Dette kan bl.a. omfatte følgende:

 

1) Målgruppe.

2) Faglige indsatser og tilrettelæggelse, herunder tilgængelighed, kapacitet og organisering.

3) Kompetencer og uddannelse samt vedligehold heraf.

4) Udstyr.

5) Kvalitetssikring og registrering.

6) Monitorering.

7) Samarbejde mellem sektorer og med andre aktører.

8) Myndighedsansvar.

9) Rådgivning.

§ 5. Sundhedsstyrelsen rådgiver indenrigs- og sundhedsministeren om konkrete sundhedsopgaver i det nære sundhedsvæsen, som fremadrettet kan løses mere hensigtsmæssigt. Det omfatter f.eks. sundhedsopgaver, hvor der er utilstrækkelig eller varierende kvalitet i opgaveløsningen, eller hvor der kan iværksættes tidlige og forebyggende indsatser i det nære sundhedsvæsen, som kan mindske eller fjerne behovet for mere behandlingskrævende indsatser.

§ 6. Sundhedsstyrelsen udsteder og opdaterer løbende de nationale kvalitetsstandarder med kvalitetskrav og -anbefalinger i henhold til denne bekendtgørelse.

Stk. 2. Kommuner og regioner kan rette henvendelse til Sundhedsstyrelsen og få konkret rådgivning om tvivlsspørgsmål i forbindelse med implementering af kvalitetsstandarderne.

Stk. 3. Kvalitetsstandarder udstedt i medfør af denne bekendtgørelse fremgår af Bilag 1.

Ikrafttrædelsesbestemmelse

§ 7. Bekendtgørelsen træder i kraft den 10. oktober 2023.

Indenrigs- og Sundhedsministeriet, den 1. oktober 2023

Sophie Løhde

/ Sarah Storm Egeskov


Bilag 1

Liste over kvalitetsstandarder udstedt i medfør af bekendtgørelse

Kvalitetsstandarder for kommunale akutfunktioner

Til toppen