Acceptér og Luk
Sådan bruger hjemmesiden cookies
TYPO3 CMS sætter en cookie så snart websiden besøges - denne cookie udløber når du lukker din browser.
Til at måle trafikken på vores website benytter vi Google Analytics, der ligeledes sætter en cookie.
Læs mere
Forlaget Jurainformation§Vallensbækvej 61 · 2625 VallensbækTlf. 70 23 01 02 post(at)jurainformation.dk http://www.jurainformation.dk

Bekendtgørelse om måling af elevers trivsel i forberedende grunduddannelse

Undervisnings- og Kvalitetsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1503 af 19/10 2020, ændret ved:

bekendtgørelse nr. 1823 af 16/9 2021,

bekendtgørelse nr. 1225 af 3/10 2023.

I medfør af § 40 a, stk. 3, i lov om forberedende grunduddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 24. maj 2019, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 1, nr. 16, i bekendtgørelse nr. 828 af 10. juni 2022 om delegation til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet af adgangen til udstedelse af bekendtgørelser:

Gennemførelse af trivselsmåling

§ 1. Institutionen gennemfører den årlige måling af elevernes trivsel i medfør af § 40 a i lov om forberedende grunduddannelse i undervisningstiden fra den 1. november til den 31. december og første gang i skoleåret 2020-2021.

Stk. 2. Institutionen fastsætter, hvornår den enkelte elev skal gennemføre målingen inden for den periode, som er nævnt i stk. 1. Senest to uger forud for det tidspunkt, som institutionen fastsætter efter 1. pkt., orienterer institutionen eleven om, hvornår eleven skal gennemføre målingen. Inden samme frist, giver institutionen skriftligt samme orientering til indehaveren eller indehaverne af forældremyndighed over eleven, hvis eleven ikke er myndig.

Stk. 3. Senest samtidig med orienteringen efter stk. 2 videregiver institutionen det informationsmateriale, som den har modtaget fra Styrelsen for It og Læring, til elever, så de kan blive oplyste om styrelsens behandling af de personoplysninger, som eleverne giver ved deres deltagelse i målingen. Videregivelsen af informationsmaterialet sker via en kommunikationskanal, fx institutionens interne kommunikationssystem eller e-boks, som giver sikkerhed og dokumentation for, at materialet når frem til den enkelte adressat.

Stk. 4. Institutionen giver elever, der har været forhindret i at gennemføre målingen, mulighed for at gennemføre målingen, hvis det kan ske på et andet tidspunkt inden for den i stk. 1 nævnte periode.

Stk. 5. Elevens brug af Børne- og Undervisningsministeriets Trivselsværktøj sker via elevens UNI-login med brug af elevens personnummer som identifikation.

§ 2. De spørgsmål med tilhørende svarmuligheder om elevernes trivsel, som er rammen for målingen af elevernes trivsel, fremgår af bilag 1.

Ikrafttræden

§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 26. oktober 2020.

Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1112 af 1. juli 2020 om måling af elevers trivsel i forberedende grunduddannelse ophæves.

Til toppen

Bilag 1 – Spørgeramme til brug for obligatoriske elevtrivselsmålinger på FGU

1) Hvilket spor på FGU går du på?

__Almen grunduddannelse (agu)

__Produktionsgrunduddannelse (pgu)

__Erhvervsgrunduddannelse (egu)

__Basis

__Andet

__Ved ikke

2) Er du eller har du været i praktik, mens du har gået på FGU? (praktik kan være på en arbejdsplads uden for eller på skolen)

__Ja

__Nej

__Ved ikke

(Til elever, som har svaret ”Erhvervsgrunduddannelse (egu)” til spørgsmål 1)

3) Hvornår startede du på FGU? (inklusiv praktikforløb)

__Drop down menu: Måned, år

__Ved ikke

De næste spørgsmål handler om den arbejdsplads/praktiksted, du er på nu. Hvis du ikke er på en arbejdsplads/praktiksted lige nu, skal du tænke på den, du sidst var på.

Hvor enig er du i:

4) Jeg synes, at jeg lærer meget på min arbejdsplads/praktiksted

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

(Til elever, som har svaret ja til spørgsmål 2)

5) Jeg er glad for min arbejdsplads/praktiksted

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

(Til elever, som har svaret ja til spørgsmål 2)

6) Min egu-vejleder giver mig den vejledning, jeg har brug for (din egu-vejleder er den vejleder, du har på din FGU-skole)

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

__Jeg har ikke haft brug for vejledning fra min egu-vejleder

(Til elever, som har svaret ja til spørgsmål 2)

De næste spørgsmål handler om, hvordan du har det på FGU.

Sæt kryds ved det svar, der passer bedst på dig.

7) Jeg er glad for at gå på FGU

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

8) Jeg synes, at jeg lærer meget i undervisningen på FGU (undervisningen kan både være på FGU-skolen, på andre skoler, i et værksted eller andet)

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

9) FGU giver mig lyst til at lære nyt

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

10) Der er et godt fællesskab mellem eleverne på FGU-skolen

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

11) De andre elever accepterer mig, som jeg er

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

12) Har du overvejet at droppe ud af FGU?

__Ja, tit

__Ja, en gang imellem

__Nej, aldrig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

13) Jeg kan få hjælp på FGU, hvis jeg har personlige problemer

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

14) I hvilket omfang er du det seneste år blevet udsat for uønsket seksuel opmærksomhed af andre elever eller ansatte på skolen?

__Meget tit

__Tit

__En gang imellem

__Sjældent

__Aldrig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

De næste spørgsmål handler om, hvordan du har det i din fritid. Det kan nemlig også have betydning for, hvordan du har det på FGU.

Sæt kryds ved det svar, der passer bedst på dig.

15) Jeg har nogen at tale med, når jeg er ked af det

__Ja, altid

__En gang imellem

__Nej, aldrig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

16) Jeg mangler nogen at være sammen med i min fritid

__Ja, altid

__Ja, tit

__En gang imellem

__Nej, aldrig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

17) Hvordan har du det, når du er sammen med dine venner?

__Jeg har det rigtig godt

__Jeg har det godt

__Jeg har det okay

__Jeg har det dårligt

__Jeg har det rigtig dårligt

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

18) Hvordan har du det, når du er sammen med din familie?

__Jeg har det rigtig godt

__Jeg har det godt

__Jeg har det okay

__Jeg har det dårligt

__Jeg har det rigtig dårligt

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

19) Hvordan har du det, når du er alene?

__Jeg har det rigtig godt

__Jeg har det godt

__Jeg har det okay

__Jeg har det dårligt

__Jeg har det rigtig dårligt

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

20) Jeg tror, at min fremtid bliver god

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

De næste spørgsmål handler om dine lærere og undervisningen på FGU. Undervisningen kan både være på FGU-skolen, på andre skoler, i et værksted eller andet.

Sæt kryds ved det svar, der passer bedst på dig.

21) Mine lærere interesserer sig for mig (for eksempel ved at spørge mig, hvordan jeg har det)

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

22) Jeg ved, hvilke mål jeg har på FGU

__Ja

__Nej

__Ønsker ikke at svare

23) Mine lærere fortæller mig tit, hvordan jeg klarer mig i forhold til mine mål på FGU

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

24) Mine lærere er gode til at hjælpe mig, når jeg har brug for det i undervisningen (undervisningen kan både være på FGU-skolen, på andre skoler, i et værksted eller andet)

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

25) Mine lærere eller en vejleder på FGU hjælper mig med at finde ud af, hvad jeg skal efter FGU

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

__Jeg har ikke haft brug for hjælp til at finde ud af, hvad jeg skal efter FGU

26) Jeg er glad for mine lærere

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

27) Jeg deltager aktivt i undervisningen (undervisningen kan både være på FGU-skolen, på andre skoler, i et værksted eller andet)

__Tit

__En gang imellem

__Sjældent

__Aldrig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

28) Der er for meget uro i undervisningen

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

De næste spørgsmål handler om, hvad du synes om din FGU-skole

Sæt kryds ved det svar, der passer bedst på dig.

29) FGU har de lokaler, jeg har brug for (for eksempel undervisningslokaler eller værksteder)

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

30) Lokalerne og omgivelserne på FGU giver gode muligheder for at være sammen med de andre elever

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

31) FGU har det udstyr, jeg har brug for i undervisningen (udstyr kan for eksempel være computere, bøger, undervisningsmaterialer, maskiner eller værktøj)

__Meget enig

__Enig

__Hverken enig eller uenig

__Uenig

__Meget uenig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

32) Jeg synes, at der er rent på FGU

__Tit

__En gang imellem

__Sjældent

__Aldrig

__Ved ikke

__Ønsker ikke at svare

Til toppen

Noter

Indledningen ændret 15/10 2023 ved bek. nr. 1225 af 3/10 2023.

Nyt Bilag 1 indsat 20/9 2021 ved bek. nr. 1823 af 16/9 2021.

Til toppen