Bekendtgørelse om lægers anmeldelse til Landspatientregisteret af behandling udført på private sygehuse og klinikker og af mandlige omskæringer udført uden for sygehuse og klinikker
Sundheds- og Ældreministeriets bekendtgørelse nr. 1496 af 1/12 2016, ændret ved:
bekendtgørelse nr. 1334 af 27/11 2017.
I medfør af § 19 og § 82 i lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1356 af 23. oktober 2016, og § 195, stk. 1, § 273 a og § 276 i sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1188 af 24. september 2016, fastsættes:
Anmeldelse af patientbehandling udført på private sygehuse og klinikker
§ 1. Oplysninger om lægelig behandling af patienter på private sygehuse eller klinikker skal anmeldes til Landspatientregisteret efter reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 2. Ved lægelig behandling forstås i denne bekendtgørelse behandling, der er forbeholdt læger eller som i øvrigt udføres af læger, herunder ved brug af medhjælp.
§ 3. Ved private sygehuse og klinikker forstås i denne bekendtgørelse alle behandlingssteder, hvor der foregår lægelig behandling, og som ikke fuldt ud ejes eller drives af offentlige myndigheder.
§ 4. Pligten til at foretage anmeldelse påhviler den for behandlingen ansvarlige læge.
Stk. 2. Ejeren af sygehuset eller klinikken skal sikre sig, at anmeldelse foretages i overensstemmelse med reglerne i denne bekendtgørelse.
§ 5. Anmeldelse skal foretages for såvel lægelig behandling under indlæggelse som ambulant lægelig behandling på sygehuset eller klinikken, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Der skal ikke foretages anmeldelse af lægelig behandling, der er omfattet af overenskomster på praksisområdet.
Stk. 3. Anmeldelsen skal være i overensstemmelse med det dataindhold, der er beskrevet i den til enhver tid gældende beskrivelse af kravene til indberetning til Landspatientregisteret, som udfærdiges af Sundhedsdatastyrelsen.
Stk. 4. Anmeldelse skal ske senest den 10. i den måned, der følger efter måneden, hvori den lægelige behandling har fundet sted.
Stk. 5. Anmeldelse skal ske elektronisk. Anmelderen skal foretage anmeldelse i overensstemmelse med den brugermanual, som udfærdiges af Sundhedsdatastyrelsen og som er tilgængelig på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside.
§ 5 a. Anmeldelse af indsatte implantater skal uanset § 5, stk. 2, altid ske.
Stk. 2. Anmeldelsen i medfør af stk. 1, skal ske enten via Sundhedsvæsenets Elektroniske Indberetningssystem (SEI) eller i overensstemmelse med den i bilag 1 angivne specifikation og efter de i bilag 1 angivne procedurer.
Stk. 3. Anmeldelsespligten indbefatter ikke de i bilag 2 undtagne implantattyper.
Anmeldelse af mandlige omskæringer udført uden for sygehuse og klinikker
§ 6. Læger, der udfører mandlig omskæring, herunder ved brug af medhjælp, uden for sygehuse og klinikker, har pligt til at anmelde behandlingen til Landspatientregisteret.
Stk. 2. Anmeldelse af behandlingen skal ske i overensstemmelse med reglerne i § 5, stk. 3-5.
Straf
§ 7. Med bøde straffes den læge og sygehus- eller klinikejer, der overtræder § 1, § 5, stk. 1, stk. 4 eller stk. 5, 1. pkt., eller § 6, stk. 1, eller undlader at sikre sig, at indberetning finder sted efter § 4, stk. 2.
Stk. 2. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Ikrafttrædelse m.v.
§ 8. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1073 af 6. september 2007 om lægers anmeldelse til Sundhedsstyrelsens Landspatientregister af patienter behandlet på private sygehuse eller klinikker ophæves.
Bilag 1 – Specifikation af dataindhold og fremgangsmåde ved indberetning af implantater
Inden påbegyndelse af indberetninger skal privatklinikken/-sygehuset (dataleverandøren) oplyse følgende til Sundhedsdatastyrelsen:
Dataleverandøroplysninger:
|
Dataleverandørens faglige kontaktperson:
|
Inden indberetning påbegyndes skal der være gennemført succesfuld test af leverancemetode. Kontakt Sundhedsdatastyrelsen for gennemførelse og validering af test.
Dataafgrænsning:
Dataleverancen afgrænses således, at indsatte implantater registreres og alle registreringer modtages. Det er dataleverandørens ansvar, at der ikke sendes dubletter.
Struktur, navngivning af datasæt, filnavngivning:
Se beskrivelserne nedenfor. Leverandøren udarbejder en beskrivelse af det afleverede datasæt, som vedlægges denne kontrakt.
|
Leveringssted:
Filerne uploades via sundhedsdatanettet til sftp-server i Sundhedsdatastyrelsen:
|
Dataleverandøren
Dataleverandøren har det tekniske ansvar for leverancen af data indtil data er afleveret på Sundhedsdatastyrelsens SFTP-server via sundhedsdatanettet. Sundhedsdatastyrelsen har ansvaret for data fra det er ankommet på SFTP-serveren.
Det er dataleverandørens ansvar, at de leverede data stemmer overens med de faktiske oplysninger i kildesystemet. Såfremt der foretages skift i kildesystemerne har dataleverandøren ansvaret for i videst muligt omfang at begrænse følgevirkningerne heraf samt at orientere Sundhedsdatastyrelsen om afledte konsekvenser heraf.
Sundhedsdatastyrelsen
Sundhedsdatastyrelsen validerer indberetningerne og dataindhold. Kontrollen indebærer at data
– afleveres i henhold til tidsplanen.
– overholder de nærmere fastsatte regler for datasættet
Såfremt en leverance fejler eller udebliver, kontaktes dataleverandøren.
Filstruktur og specifikation dataindhold
Filerne afleveres (i henhold til specifikation) som
– CSV
Decimalseparator er [,]. Der benyttes ikke 1000-tals separator (punktum)
Feltopdeler er [|]. Rækkeopdeler er line break.
ISO-format på alle datofelter, dvs. enten åååå-mm-dd eller åååå-mm-dd HH:MM:SS
Specifikation af dataindhold – Implantat indberetning
Anmeldelsespligten gælder kun for implantater, der kan indberettes med unikt produktnummer.
|
Navngivning af datasæt
Filnavnet skal være på formatet:
SOR-kode_[udtræksdato]·csv
Eksempelvis:
54867592_20160105·csv
Hvor ”54867592” er indberetters SOR-kode. Udtræksdato er den dato hvor udtrækket er foretaget. Leveres på formen ååååmmdd.
Bilag 2 – Undtagelse fra anmeldelsespligt vedrørende implantater
Den i § 5 a fastsatte anmeldelsespligt omfatter ikke:
– Spiraler
– Skruer og skinner til osteosyntese, herunder suturer
– Dentalimplantater
Noter
§ 5 a og Bilag 1 og 2 indsat 1/1 2018 ved bek. nr. 1334 af 27/11 2017.